Nachtfrost - Spectral Domains Of Dusk

Nachtfrost - Spectral Domains Of Dusk

Label : Lower Silesian Stronghold | Archiveer onder black metal

Release type: Mini-CD

Koen S. : Na twee korte demo’s in 2016, brengt het Helleense Nachtfrost nu een EP van zevenendertig minuten en zeven songs uit. Eigenlijk is Nachtfrost de éénmansband van Orthanc aka Lord Konrad, die op de vorige releases zowat alles voor z’n rekening nam en ook voor dit album schreef hij alle muziek. Nu heeft hij evenwel de zanger van Egelados bereid gevonden om de vocalen te verzorgen op ‘Spectral Domains Of Dusk’. Orthanc steekt zijn bewondering voor Jon Nödtveidt en Dissection niet onder stoelen of banken en dat is niet alleen in de begeleidende tekst van het cd’tje te zien, maar ook overduidelijk te horen in zijn muziek.

Nachtfrost speelt melodieuze black metal met een sfeervolle omkadering door middel van enkele instrumentalen, akoestische passages en het sporadisch gebruik van toetsen. De vocalen van Necro zijn goed verstaanbaar en komen goed tot zijn recht in dit soort black metal. Ik hou van het drumgeluid op deze EP, maar het zou me niet verbazen als er meer tegenstanders dan voorstanders van dit geluid zijn. De snaardrum klinkt eigenaardig en de cymbalen hoor je zo goed als niet, maar toch heeft het iets en het drumwerk van toenmalig gastmuzikant Odysseas (nu full time lid) op zich steekt er ook een beetje bovenuit door zijn onorthodoxe speelstijl. Mijn favoriet is het tien minuten durende epische ‘Dismal’. Misschien zou een beetje meer afwisseling op de eerste langspeler geen kwaad kunnen, maar ‘Spectral Domains Of Dusk’ is wel gewoon een prima black metal plaat. Panos Sounas is de artiest die de albumhoes heeft getekend en wie af en toe een oude plaat van Necromantia tegenkomt in z’n collectie, zal de gelijkenissen wel zien.