Chastain - The 7th Of Never 30 Years Heavy

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : Het Duitse Pure Steel Records is begonnen met het opnieuw uitbrengen van een aantal klassieke Chastain albums, en wel op vinyl. Waarom men als eerste de derde langspeler ‘The 7th Of Never’ uitbrengt weet ik niet. Wellicht omdat dit past bij het dertigjarig jubileum van het album? Maar goed.

De band rondom gitarist David T. Chastain kwam in 1985 met het debuut ‘Mystery Of Illusion’; een ijzersterke plaat vol heerlijk duistere neoklassieke heavy/speed metal en maakte niet alleen een goede indruk wegens de sterke composities maar ook door het gitaartovenarij van Chastain, en vooral ook de magnifieke, hoogst krachtige vocale prestaties van de charismatische frontvrouw Leather Leone. Op de daaropvolgende ‘Ruler Of The Wasteland’ liet de band op alle fronten vooruitgang zien, en al had de plaat een iets minder epische en kwaadaardige sfeer als het debuut, kwam het geheel vele malen sterker uit de verf door de betere productie.

Op de derde langspeler ‘The 7th of Never’ zette men de stijgende lijn van de voorganger door en kwam wederom met een ijzersterke plaat die alle twijfels in één klap deed verdwijnen. De neoklassieke invloeden hadden op ‘The 7th Of Never’ nog meer ruimte gekregen en met zijn magnifieke spel zette Chastain zich definitief aan de top. De betrokkenheid en bijdrage van Leather Leone mag tevens niet onvermeld blijven, want zonder deze dame aan de front zou de band nooit hetzelfde zijn geweest. Ook op dit album zet de zangeres zich behoorlijk in de schijnwerpers en weet de aandacht behoorlijk op te eisen. Ze was, is en zal altijd één van de sterkste frontvrouwen in metal blijven. De productie was ditmaal ook veel sterker, waardoor de nummers ontzettend goed tot hun recht komen. Alles bij elkaar is dit album mijn inziens één van de beste en sterkste heavy metal platen allertijden. Dertig jaar later heeft de plaat niets aan kracht ingeboet en heeft telkens weer dezelfde impact. Door diens tijdloos karakter klinkt de plaat decennia later nog altijd fris in de oren.

Gelukkig is er bij deze heruitgave, voor zover ik kan horen, niet gerommeld aan de songs en de productie, en is de plaat in haar waarde gelaten. Wel krijgen we de instrumentale versies van het titelnummer en ‘It’s Too Late For Yesterday’ als bonus. Uiteraard zijn deze songs ook zonder zang sterk, maar toch missen ze de magie van Leone, en daarmee wordt nogmaals bewezen wat voor een groot invloed deze dame op Chastain had en heeft. Als je het album al bezit hoef je deze heruitgave niet speciaal aan te schaffen vanwege de bonustracks. Heb je deze klassieker echter nog niet in je collectie en houd je van stevige heavy/speed metal, gitaargeweld en sterke vocalen, dan kun je de plaat zonder een seconde te twijfelen aanschaffen. Ik kijk in ieder geval al uit naar de volgende heruitgaven.

Meer informatie