Axe Steeler - On The Run

Axe Steeler - On The Run

Label : Iron Shield Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Zuid-Amerika en old-school metal; over het algemeen een geweldige combinatie. Neem bijvoorbeeld het Colombiaanse Axe Steeler die zojuist haar eerste langspeler op de wereld heeft losgelaten. In dit geval gaat het niet om extreme black/thrash waar Zuid-Amerikanen over het algemeen bekend om staan, maar om traditionele heavy metal, NWOBHM en speed metal in diens puurste vorm. Denk maar aan het oud werk van smids zoals Angel Witch, Raven, Anvil, Loudness, Witch Cross, High Tension, Stormwitch, Helstar, Riot, Lizzy Borden en talloze soortgelijke bands en je weet wat je te wachten staan. Alles is op de meest traditionele manier gedaan, met de daar bijbehorende scherpe sound; alsof de tijd voor deze mannen 35 jaar stil heeft gestaan. Man, man, man, als ik het niet had geweten zou ik zweren dat dit een obscuur bandje uit begin tachtiger jaren was! Heerlijk.

Dit is 80s heavy/speed metal in haar puurste vorm en daar hoef je niets verrassends of vernieuwends van te verwachten. Maar de songwriting is goed, het muzikantschap is goed en de vocalen zijn goed, en meer kan man niet eisen. Wel moet ik zeggen dat men het meeste overtuigt tijdens de snelle stukken. Langzame songs zoals het instrumentale ‘Beyond The Stars’ (die hier en daar in de neoklassieke richting gaat) of ‘Storm’ zijn geen slechte songs, maar lang niet zo overtuigend als snelle krakers zoals bijvoorbeeld het titelnummer, ‘Over The Top’ of de geweldige opener, ‘Back To The Stage’, en halen de kracht uit de plaat. Nog een aantal van zulke snelle songs hadden de plaat veel meer power gegeven; vooral wanneer je nagaat dat het album maar acht songs bevat en slechts 36 minuten klokt. Al met al is ‘On The Run’ echter een prima debuut, en een lekker ouderwetse plaat die old-school puristen zeker zal aanspreken.