The Skull - The Endless Road Turns Dark

The Skull - The Endless Road Turns Dark

Label : Tee Pee Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Alhoewel doom pioniers Trouble de vlam nooit echt officieel hebben gedoofd ontstond er in 2012 een nieuwe band, The Skull, bestaande uit onder andere leden van de voorgenoemde groep. De muziek die zij op debuutalbum 'For Those Which Are Asleep' (2014) ten gehore brachten was dan ook herkenbaar. Vier jaar later brengen zij ons hun tweede plaat: 'The Endless Road Turns Dark'. Wederom een opbeurende titel.

Het album begint gelijk op hoog niveau met het titelnummer, die alle elementen heeft die je van een klassieke, goede doom-track mag verwachten. Meewarige, uitgerekte riffs en langzame, zware drums en bas die een epische melodie neerzetten alvorens alle hoop weg geveegd wordt door het kenmerkende, nasale en grauwe stemgeluid van Eric Wagner. Op een fijnere opener kun je niet hopen. Wat volgt zijn nog zeven tracks die allemaal ondergedompeld zijn in traditie en hier en daar voorzien van stoner-invloeden. Er wordt op bepaalde momenten wel afgeweken van de vertrouwde formule en alhoewel dat zeker niet slecht klinkt valt het enigszins op alszijnde iets onder niveau. Dit zorgt er wel voor dat geen van de nummers hetzelfde klinkt. In elk geval niet per ongeluk, want er worden wel riffs en woorden herhaald in verschillende nummers, waardoor alles na een paar keer luisteren mooi op zijn plek valt en we kunnen spreken van een mooi, strak geheel.

Persoonlijk hoogtepunt is 'From Myself Depart'. Door middel van herkenbare maar frisse melodieën weet de band hier een sfeer neer te zetten die het gevoel geeft alsof er daadwerkelijk een gitzwarte wolk boven je hoofd hangt en daar een zware, zware hand uit neerdaalt om je langzaam maar zonder enige kans op ontsnappen de donkere aarde in te drukken, waar je bewegingloos achter wordt gelaten. Wagner's stem klinkt verslagen, alsof hij vrede heeft met het eenzame lot dat hem beschoren is. Dit blijft één van de ultieme stemmen van het doom genre en de rest van de band is hier aan gewaagd en laat een ervaren geluid horen, alsof ze alles met gemak uit de pols schudden.

Na een superhete en dromerige zomer trekt The Skull ons weer met beide benen op de grond met 'The Endless Road Turns Dark'. Een mooie inluiding van een hopelijk druilerige herfst. Inclusief een Europese tour.