Wandering Vagrant - Get Lost

Wandering Vagrant - Get Lost

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Wandering Vagrant is een band uit Italië die in 2015 is opgericht door bandleider Alessandro Rizzuto. Er werd een jaar later direct hard gewerkt aan het schrijven van liedjes met het doel om een album uit te brengen, deze liedjes waren eind 2016 helemaal opgenomen en klaar voor release. Het duurde echter tot April dit jaar eer de muziek werd uitgebracht, waar dit door komt is vrij onduidelijk maar wellicht dachten de heren wel even een platendeal te scoren en bleek dat tegen te vallen. Uiteindelijk is de CD in eigen beheer uitgebracht en kreeg de naam ‘Get Lost’.

Als ik mij niet vergis dan vertaalt Wandering Vagrant zich in zwervende zwerver, maar ik ga er vanuit dat de band is vernoemd naar de baas in het computer spel ‘Risk Of Rain’, waar Wandering Vagrant een eind baas is. Met de muziek heeft het niets te maken, maar toch een grappig feit. Muzikaal zijn de Italianen zéér beinvloed door een aantal bekende namen in het genre, zo zijn er overduidelijke invloeden van Riverside, Porcupine Tree, en het melodieuze Opeth the horen. Sterker nog, als ik niet oplet in de instrumentale stukken dan zou ik denken dat een van de genoemde bands aan het spelen is. De band presteert instrumentaal eigenlijk best wel goed, misschien niet zo goed als de grootheden in het genre, en ook zijn de liedjes eigenlijk best wel goed geschreven. Er zijn echter een aantal kleine puntjes van kritiek die mij er van weerhouden écht enthousiast te zijn. Om te beginnen heeft zanger en bandleider Rizzuto een waanzinnig sterk accent en is het Engelse niveau ook niet om naar huis over te schrijven. Teksten als ‘It grows more strong’ (in plaats van ‘It grows stronger) vind ik toch wel storend, zeker als het dan ook nog met sterk Italiaans accent wordt gezongen. Verder heeft de man best wel een aardige stem en doet zeker niet ten onder aan de zang van, bijvoorbeeld, Mariusz Duda (Riverside). Overigens vind ik wel dat hij af en toe beter zanglijnen kan bedenken, er zitten hier en daar wat noten tussen die zeker niet heel mooi zijn, wat het wel compenseert is de achtergrond zang van Francesca Trampolini, die naast een aardige stem ook niet onverdienstelijk keyboard speelt. Verder ben ik ook niet helemaal weg van sommige drumpartijen, ik mis af en toe wat gevoel en is het wat statisch, misschien dat daarom ook drummer Marco Severi na de opnames is vervangen door Nicolló Franchi? Verder niets dan lof voor de gitaren, hier wordt echt het verschil gemaakt.

Al met al moet ik toch wel eerlijk zeggen dat Wandering Vagrant met ‘Get Lost’ een mooi debuut heeft afgeleverd. Er zijn een aantal kleine puntjes van kritiek maar bij elkaar opgeteld is het genoeg om nog wat terughoudend te zijn met mijn score, die overigens verder wel dik verdient is. Als de band nog iets kan groeien met de songwriting, en Rizzuto aan zijn accent kan werken, dan zie ik nog wel een mooie toekomst voor deze band in het verschiet. Als je de eerder genoemde bands erg cool vind zou ik met gematigde enthousiasme aanbevelen om even naar ‘Get Lost’ te luisteren, maar ik zou deze mensen voornamelijk adviseren om deze groep in de gaten te houden.