Stimuli - They Are We

Stimuli - They Are We

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Leon : Stimuli is een rockband uit Oakland, Californië en bestaat anno 2018 uit slechts drie leden, zanger/gitarist Jimmy Tomahawk, basgitarist Tai Hake, en drummer Cole Andrew. De band bestaat sinds 2013 en wist al een jaar later een zelf getitelde EP uit te brengen, toen nog met zanger Kris Nova. Nadat Nova de band verliet ging de band verder als trio, Tomahawk nam de vocalen op zich waardoor zijn jongensdroom, waarin hij gitaar speelt én zingt, uit. Het enige wat nog mist was een volwaardig album met zijn eigen liedjes. Er werd vervolgens hard gewerkt aan het debuutalbum en, u raad het al, die komt dit jaar uit onder de naam ‘They Are We’.

Muzikaal is er een mengelmoesje van invloeden te horen van diverse rock grootheden, zo is vrij duidelijk de invloed van Alice In Chains hoorbaar, maar ook zijn er invloeden van bijvoorbeeld Soundgarden en Black Sabbath te horen. Wellicht klinkt dat als iets avontuurlijks maar dit is niet echt het geval, het klinkt als iets bekends, iets dat we al veel vaker hebben gehoord. Eigenlijk zou ik kunnen concluderen dat de band tijdens de hoogtijdagen van Grunge waarschijnlijk populairder geweest zouden zijn. Dat is enerzijds positief, want er valt dus makkelijk naar te luisteren, maar anderzijds betekent het ook dat de heren niet bepaald vernieuwend zijn. Ik leun in deze review voornamelijk naar het positieve kant van dat argument want de liedjes zijn zeer degelijk, de heren hebben een prima beheer van de instrumenten, en de stem van bandleider Tomahawk past eigenlijk wel goed bij de muziek. Kleine puntjes van kritiek zijn dat ik de zang wat monotoon vind (er had wel wat meer variatie in gemogen), ook is de basdrum af en toe niet goed hoorbaar in de mix, het geluid van de basgitaar vind ik niet erg mooi, en héél af en toe klink het alsof de drums en de (bas)gitaren nét iets anders spelen waardoor het een beetje rommelig klinkt (dit is overduidelijk hoorbaar in het eerste liedje ‘+ - x’).

Verder kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat ‘They Are We’ gewoon een prima album is, daar mogen de mannen van ‘Stimuli’ best wel blij mee zijn. Voor mij persoonlijk is het niet origineel genoeg, en is het ook niet helemaal mijn smaak, om er écht enthousiast van te raken, ook de puntjes van kritiek zorgen voor een kleine verlaging in de score. Toch zou ik fans van bijvoorbeeld Alice In Chains wel adviseren de band een kans te geven, kans is zeer aanwezig dat dit wel zal bevallen.