Negacy - Escape From Paradise

Negacy - Escape From Paradise

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Leon : Sommige albums zijn ijzersterk en sommige albums zijn waardeloos, maar er is een ontzettend grote verzameling aan albums die daar ergens tussenin vallen. Niet slecht, niet goed, maar best wel aardig. Zo ook het album ‘Escape From Paradise’ van Negacy, een band die zich sinds 2015 vestigt in Londen maar de roots vinden in diverse delen van de wereld. Deze verhuizing kwam vlak na het uitbrengen van het debuutalbum ‘Flames Of Black Fire’, hoewel er onder de naam ‘Red Warlock’ ook al een album werd uitgebracht onder de naam ‘Serve Your Master’ in 2010. Sinds 2015 is de band actief geweest met het schrijven van nieuwe liedjes en veelvuldig optreden, zo hebben de heren onder anderen een tour gedaan door China! Eerder dit jaar tekende de band bij Massacre Record en via die weg komt nu het nieuwe album ‘Escape From Paradise’ uit.

Af en toe verbaasd het mij welke bands veel of weinig beluisterd worden, zeker in het progressieve genre kom ik vaak uitstekende bands tegen die maar weinig fans hebben. Maar soms kom ik ook bands tegen die ik op z’n best middelmatig vind maar veel meer fans hebben. Zo was ik ook verbaasd over het aantal likes dat Negacy heeft op Facebook, nu moet ik natuurlijk ook eerlijk zijn en zeggen dat heavy metal altijd populairder is geweest dan progressieve metal. De band speelt dus heavy metal met wat power invloeden, vergeleken met het vorige album is de muziek iets melodieuzer geworden maar dat mag wel met een snufje zout worden genomen. Dat laatste vind persoonlijk niet bijzonder goed gelukt, dat komt ook mede door de nieuwe zanger Leonel Silva, waarvan de stem af en toe wel een erg geforceerde indruk maakt. Verder is het muzikaal best wel in orde hoor, er is weinig aan te merken op de gitaren en drums, het grootste probleem is dat de band zich niet weet te onderscheiden van de andere bands in het genre. De liedjes zijn niet bijzonder genoeg en, hoewel de instrumenten goed klinken, doen ze niets wat andere bands niet al eens eerder hebben gedaan. De productie van het album is overigens wel verbeterd ten opzichte van ‘Flames Of Black Fire’, en ook is het muzikaal misschien nét ietsjes beter, maar het is niet genoeg om het album om te toveren tot een toppertje.

Een typisch album dus die tussen wal en schip valt, niet goed, niet slecht, maar wel oké. ‘Escape From Paradise’ weet in alle opzichten geen indruk op mij te maken. Zelfs drummer Raphael Saini, die bij Iced Earth heeft gespeeld, weet mij niet te overtuigen. Helaas moet ik dan concluderen dat er genoeg andere bands zijn die beter zijn, of in ieder geval iets meer unieks bieden. Dertien in een dozijn.