Jordsjø - Jordsjø

Jordsjø - Jordsjø

Label : Karisma Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Het lijkt wel een trend te zijn om als Scandinavische band ouderwetse progressieve rock te gaan spelen, ik heb recent nu al een aantal bands voorbij zien komen die aan deze criteria voldoen. Zo ook bij Jordsjø, een band uit Oslo, Noorwegen die zich heeft laten inspireren door oude horror films, Duitse synthesizer muziek uit de jaren zeventig, Zweedse progressieve rock, fantasie verhalen, en de Noorse natuur. Dat is nogal wat inspiratie. Er werden eerst drie cassettes (ja u leest het goed) uitgebracht alvorens het eerste échte album van de band uit kwam onder de naam ‘Jord’. De band wilde echter het oude werk nog wel uitbrengen op CD, dus werd besloten dat de cassettes “Jordsjø”, “Jordsjø II”, en “Songs From The Northern Wasteland” op een compilatie album te plaatsen. Het verzamelalbum komt dit jaar uit en viel daarom op mijn deurmat voor een review.

Laat ik voorop stellen dat ik geen fan ben van oudere Scandinavische progressieve rock, ik begrijp om eerlijk te zijn ook niet waarom er nu zoveel bands zijn die hierdoor geïnspireerd zijn. Het zal u dan ook niet verrassen dat ik “Jordsjø” geen fantastische plaat vind. De gedateerde klank van het album begrijp ik ook niet, waarom zouden we anno 2018 een ouderwetse sound willen creëren? Wordt het album daar beter van? Misschien ligt het aan mij en begrijp ik het niet. Verder vind ik de composities wel oké, niet slecht maar ook zeker niet wereldschokkend, en ook instrumentaal gezien is het zeker niet slecht wat de band doet. Eigenlijk is de zang, samen met de gedateerde sound en de goedkope fluitjes, toch wel het grootste struikelblok van het album, dit is alles behalve sterk en is op het tweede deel van het album ook nog allemaal in het Noors gezongen (waar ik dus niks van begrijp).

Ik zou er meer over kunnen schrijven maar ik denk dat het wel duidelijk is dat ik het geen sterk album vind. Misschien dat dit album beter zal worden gewaardeerd door de fans van oudere progressieve rock, met fluitjes en orgels, maar mij maak je er niet gelukkig mee. Toch zijn er instrumentale stukken in de muziek te vinden die best wel getuigen van kunnen en ik zou dan ook benieuwd zijn hoe een album van Jordsjø zou klinken als zij iets modernere progressieve rock zouden maken met een betere zanger. Wie weet dat we dat ooit nog gaan krijgen, ik ga er in ieder geval niet op wachten.