Tantara - Sum Of Forces

Tantara - Sum Of Forces

Label : Indie Recordings | Archiveer onder speed / thrash metal

Dennis : In 2009 deden drummer Stian Sannerud en gitarist Fredrik Bjerkø mee aan een talentshow en al snel vormden de twee Noren hun eigen band Tantara aangevuld met nog een gitarist en bassist. Drie jaar later werd er gedebuteerd met het uitstekende debuutalbum ‘Based on Evil’ dat via Indie Recordings uitkwam. De band liet daarop oldschool thrash metal horen die behoorlijk wat raakvlakken met bands als oude Metallica, Megadeth, Exodus, Heathen of Testament bevatte, maar het ontbrak de jonge Noren nog aan een eigen geluid.

Fast forward zes jaar later, de band meld zich weer terug aan het metal front met hun tweede studio album ‘Sum of Forces’ en het is meteen duidelijk dat de band een hele transitie heeft ondergaan. Direct vanaf opener ‘Punish the Punisher’ is duidelijk dat de band een stuk technischer en agressiever is gaan spelen. Ook hebben de heren de meeste van hun songs dit keer een stuk korter en daarmee compacter gehouden wat de dynamiek ten goede komt. Ook heb ik het gevoel dat Tantara eens goed heeft gekeken bij andere jonge vooraanstaande thrash metal bands als Havok en Gama Bomb waarmee ook enkele shows werden gespeeld en zo heeft het Tantara van nu een modernere thrash metal sound gekregen en dat is zeker niet verkeerd. Enkel over de zang van Fredrik Bjerkø zullen de meningen vast uiteenlopen. Bij de eerste keer horen dacht ik met een zangeres te maken te hebben en ook de zanger van Confessor ging even door mijn hoofd, maar na een aantal luisterbeurten begon het stemgeluid van de beste man gelukkig toch nog te wennen, maar dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Daar waar de band de eerste vijf nummers voor hun doen lekker kort heeft gehouden, sluit de band met een dikke knipoog naar Metallica af met het lange instrumentale nummer ‘White Noise’, dat net boven de tien minuten uit komt. Met ‘Sum Of Forces’ laat Tantara horen tot veel meer in staat te zijn dan zij voorheen lieten horen en ik denk dan ook dat we deze ambitieuze jongens in de nabije toekomst goed in de gaten moeten gaan houden!