Soen - Lykaia Revisited

Soen - Lykaia Revisited

Label : Silver Lining Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Re-release

Vera : Het album ‘Lykaia’ van de Zweedse band Soen – met coryfeeën als ex-Opeth drummer Martin Lopez en gitarist Marcus Jidell (o.a. Avatarium) in de gelederen - werd oorspronkelijk uitgebracht in februari 2017 en eindigde op nummer 1 in mijn jaarlijst. Ik was niet de enige, want in vele jaarlijsten haalde dit geraffineerde meesterwerk een hoge notering. Lords of Metal’s uitgebreide en lovende bespreking van dit album kan je hier lezen.

Soen toerde intensief voor dit album en – perfectionisten als het zijn – vonden ze dat er nader beschouwd toch nog enige verbeteringen konden aangebracht worden. Dus kreeg ‘Lykaia’ een nieuwe mastering mee door Gentry Studer in de Epic Mastering studio. Het is aan de geluidspuristen onder de lezers om de verschillen te ontdekken. Ook het artwork werd herzien en onder handen genomen door Paul Tippett in iconische logostijl. Het blijft een grandioos album dat ook nu staat als een huis. Wanneer elementen van Opeth, Tool, Pink Floyd en superieure instrumentale invulling samenvloeien, dan ontstaat de kunst die je hoort op ‘Lykaia’. Met ook een fantastische zanger erbij natuurlijk. Tijdens het herhaalde live spelen van de songs zijn ze gegroeid en geëvolueerd, vandaar dat het ook interessant is dat er enkele bonustracks in live vorm toegevoegd werden, namelijk ‘Sectarian’ (live in Lissabon) en ‘Lucidity’ (live in Rome). Voor de digitale verzamelaar is er ook nog ‘Jinn’ (live in Lissabon). Bonustracks in studiovorm zijn er ook, namelijk ‘Vitriol’ en ‘God’s Acre’. Aangezien deze toch al meteen voor een kwartier extra luisterplezier zorgen, is dit ruim de moeite waard. Wie zich nu pas realiseert wat hij gemist heeft, rent onmiddellijk naar de winkel (of het toetsenbord) om dit aan te schaffen!

Meer informatie