Owl - Nights In Distortion

Owl - Nights In Distortion

Label : Temple Of Torturous | Archiveer onder doom metal

Bart M. : 'Nights In Distortion' is het nieuwe album van de band Owl en het is een heftige reis. Je hoort heel duidelijk de invloed van Christian Kolf, één van die Duitse artiesten met een typisch geluid, een geluid dat allesbehalve Duits klinkt (en daarmee bedoel ik bombastisch, over the top en veel sologitaar) maar oh zo zwaar en verslavend is. Geboren uit het pijn en leed dat dit leven met zich meebrengt, met name het overlijden van bassist René Marquis, is de schaduw waarin dit album de luisteraar zet zo zwart als de nacht.

Het begint met 'We Are Made For Twilight' waarin met de rustige maar grootse intro een warme sfeer wordt gezet, waarin je je rustig kunt laten onderdompelen terwijl je geest zich klaarmaakt voor de ommeslag naar de zwaardere, meer deprimerende helft van dit nummer. Vanaf dit punt komen we terecht in een wereld van heerlijke riffs, scherpe, meeslepende ritmesecties en gekwelde vocalen die allemaal heel fijn bijdragen aan het schetsen van atmosferische landschappen. Hier en daar lijken invloeden van andere bands hoorbaar, maar al met al is het eerlijk om te zeggen dat Owl zich niet bezigt met conventionele regels en stijlen. Het album is sterk en zwakt nergens ook maar een beetje af. Integendeel, het lijkt op te bouwen naar een fijne climax en die komt dan ook in de vorm van 'Madness Is The Glory Of This Life'.

Het is duidelijk dat Owl, net als veel anderen die hun heil vinden in zwaardere muziek, bezig is met de moeilijkere kwesties van dit bestaan en de donkere, langzame muziek reflecteert dit. Hierdoor wordt de wanhoop en frustratie die de wetenschap dat de wereld toch wel naar de verdoemenis draait met zich meebrengt zo goed als tastbaar. Ik ben blij dat deze band ondanks de erbarmelijke omstandigheden dit album heeft afgemaakt; 'Nights In Distortion' is precies de juiste titel voor dit groezelige monument, een ode aan de vergankelijkheid van alles.