Metal Allegiance - Volume II - Power Drunk Majesty

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Exact drie jaar geleden verscheen de gelijknamige debuutplaat van het gezelschap Metal Allegiance, die mijns inziens niet de impact maakte die je op basis van de line-up mocht verwachten. De band was opgestart door ex-Constricted bassist Mark Menghi, die er in slaagde om grootheden als David Ellefson (Megadeth), Mike Portnoy (The Winery Dogs) en Alex Skolnick (Testament) over te halen om deelgenoot te worden van zijn project. Oorspronkelijk was Metal Allegiance bedoeld als live-project om metal klassiekers te spelen, maar al gauw ging men ook eigen materiaal creëren. Die nummers werden op het eerste album gezongen door een aantal gastzangers, waaronder Chuck Billy, Mark Osegueda, Phil Anselmo, Randy Blythe en Cristina Scabbia om er maar een paar te noemen, en dat leverde een behoorlijk gevarieerde plaat op die echter toch niet helemaal aan de hoge verwachtingen kon voldoen.

Deze ‘Volume II – Power Drunk Majesty’ is eigenlijke een herhalingsoefening van het eerste album, want ook hier worden met Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder), Bobbi Blitz (Overkill), John Bush (Armored Saint), Mark Tornillo (Accept), Johan Hegg (Amon Amarth), Max Cavalera (Soulfly), Troy Sanders (Mastodon), Mark Osegueda (Death Angel) en onze eigen Floor Jansen (Nightwish) de nodige vocale klasbakken gepresenteerd die elk een nummer voor hun rekening nemen. Het grootste verschil met het debuutalbum is echter dat het song materiaal dit keer een stuk interessanter is, waardoor de plaat een veel betere indruk achter laat.

Vooral openingsnummer ‘The Accuser’ (met Trevor Strnad), ‘Mother Of Sin’ (met Bobbi Blitz), ‘Terminal Illusion’ (met Mark Tornillo) en het tweeluik ‘Power Drunk Majesty Part I en Part II’ (met respectievelijk Mark Osegueda en Floor Jansen), waarin gastgitarist Joe Satriani een prima solo aflevert, blijken uitstekende songs te zijn, waarbij met name Alex Skolnick de nodige heerlijke riffs op je af vuurt. Het door Johan Hegg gezongen ‘King With A Paper Crown’ had wat meer luisterbeurten nodig om in de smaak te vallen en hetzelfde gold voor het door Max Cavalera gezongen ‘Voodoo Of The Godsend’, wat hem door de tribal invloeden overigens op het lijf geschreven is.

Zoals gezegd is deze opvolger ‘Volume II – Power Drunk Majesty’ een stuk beter uitgevallen dan het toch enigszins tegenvallende debuut en ik zou je dan ook aanraden om deze met thrashy invloeden doorspekte heavy metal eens uit te proberen. Ik weet zeker dat je er geen spijt van zult krijgen!