Mass Disorder - Conflagration

Mass Disorder - Conflagration

Label : Ethereal Soundworks | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen W. : Vier jaar na het in eigen beheer uitgebrachte EP ‘The Way To Our End’ komt Mass Disorder met hun debuut ‘Conflagration’. De band zelf is afkomstig uit Portugal, maar dat is er nergens te horen. Zeg dus maar gerust dat dit van internationaal niveau kan zijn. De strakke en moderne thrash metal wordt op hoog niveau gespeeld. Als ik het ergens met moet vergelijken, mag dat gerust met Sepultura zijn tijdens hun hoogdagen met Max Cavalera.

Niets is aan het toeval overgelaten. De band laat zich technisch op hoog niveau gelden en alles werd voorzien van een uitstekende en moderne productie. Zanger Bruno Evangelista heeft een stevige brulstem en klinkt lekker agressief. Over het hele album worden van het begin tot einde heel wat samples gebruikt. De voornaamste inspiratie is de wereld en hoe slecht het eraan toe gaat. Zo start ‘Violence’ zelfs met een historische Duitse toespraak waarna militaristische drums het overnemen. Niemand moet hier enige aanstoot aan nemen want het nummer is een aanklacht tegen wereldwijd geweld en oorlog. In ‘Vicious Circle’ wordt dan het terrorisme onder de loep genomen. In het lange intro wordt Arabische klaagzang in verwerkt en het resultaat klinkt uitstekend. Nog zo een luistertip is het strak gespeelde ‘Death Vow’. Het album zelf duurt net geen uur. Je zou kunnen zeggen dat dit nogal lang is voor een thrash album, maar afsluiter ‘Illegal Ambition’ alleen al duurt al bijna negentien minuten. Na vijf minuten echter hoor je alweer een tien minuten durende outro waarna de band terug begint te spelen. Een beetje gewaagd maar wel geslaagd. Kortom, Mass Disorder heeft een uitstekend debuut uitgebracht waarbij elke fan van moderne thrash metal kan genieten.