Malthusian - Across Deaths

Malthusian - Across Deaths

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : In mijn recensies ontleed ik de muziek nooit tot op het bot. Zelf houd ik ervan om simpelweg te beoordelen of de muziek gaaf is of niet. Wat achtergrondinformatie vind ik ook prettig. Vanuit dat oogpunt zou ik de recensie van ’Below The Hengiform’ vrijwel in zijn geheel kunnen kopiëren. In sommige opzichten is er echter toch wel wat veranderd op ‘Across Deaths’.

Deze keer werd namelijk niet opgenomen met Ola Ersfjord. In eerste instantie ging de band in 2017 de Ierse Hellfire Studios in om met James Kelly op te nemen. Kelly maakte deel uit van Altar Of Plagues waarin Malthusian drummer Johnny King ook zat. Met de mix was de band echter niet tevreden. Er werd een nummer naar Nieuw-Zeeland gestuurd waar Phil Kusabs (bekend van Vassafor) een nieuwe mix maakte. Dat betekende een wereld van verschil. Omdat de zangpartijen beter konden werden die onder leiding van Shauny Cadogan (van de band Coscradh) opnieuw opgenomen, waarna Kusabs het geheel mixte. Hierdoor hoor je wel een wat gewijzigd geluid ten opzichte van ‘Below The Hengiform’ en zeker ten opzichte van de eerste demo ’MMXIII’. Voor mij zijn dat echter details want in de basis levert Malthusian nog steeds naargeestige death metal met de nodige black en doom invloeden. De bij vlagen weirde riffs doen mij nog steeds denken aan Immolation en Incantation. De gelaagdheid van de composities levert bij elke luisterbeurt weer nieuwe verrassingen op. De getergde zang van de drie vocalisten gaan door merg en been en vullen elkaar qua stijl enorm goed aan.

Met dit vijf songs tellende formele full-length debuut bewijzen de Ieren dat ze richting de top van de hedendaagse death/black scene klimmen. Uiteraard hoor je raakvlakken met andere bands, maar als geheel vind ik dat Malthusian toch een duidelijk eigen gezicht heeft. Ik weet ook zeker dat dit zowel fans van bands als Grave Miasma of Antediluvian en Portal aanspreekt. ‘Across Deaths’ komt overigens uit op zowel het Amerikaanse label Dark Descent Records als het in Ierland gevestigde Invictus Productions.