Edguy - Kingdom Of Madness - Anniversary Edition

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Jori : Het is voor sommigen misschien nauwelijks voor te stellen dat Edguy ooit een bandje was dat op het punt stond een debuutalbum uit te brengen. Voor dat moment moeten we ook dik twintig jaar terug in de tijd, naar 1997. Een tijd waarin muziek downloaden je een complete dag, per liedje, op Kazaa kostte, en een tijd dat Lords of Metal het internet nog niet had gevonden. Een stel snotneuzen uit Fulda, Duitsland nam een album op met de titel ‘Kingdom Of Madness’, een titel ontleend aan het gelijknamige anthem van Magnum.

‘Kingdom Of Madness’ heeft nu een oppoetsbeurt gekregen en wordt opnieuw uitgebracht. Dat maakt het natuurlijk nog steeds geen topalbum bij enige objectieve standaard. Dit zijn de eerste uitspattingen van een band die nog helemaal onderaan een hele hoge ladder stond. Maar goed, deze oude nummers gaven destijds al wel een aardige indicatie van de richting die de band op zou gaan, en daarmee is dit een belangrijke mijlpaal geweest in het succesverhaal van Edguy. Op ‘Wings Of A Dream’ hoor je al duidelijk de ideeën die opvolger ‘Vain Glory Opera’ een groter succes maakte, en ‘Deadmaker’ heeft al wat elementen van ‘Mandrake’. En dan is er natuurlijk het bolwerk ‘The Kingdom’, wat bijna twintig minuten tikt, een gastrol heeft voor Chris Boltendahl van Grave Digger, en qua onderwerp al veel weggeeft van het grootse nummer ‘Theater Of Salvation’ en de legendarische Metal Opera van Avantasia! Er staan ook nog twee bonustracks op het album, een live versie van ‘Wings Of A Dream’ van het eerste live album en een heropname van datzelfde nummer uit 2001.

Het hele album inclusief bonustracks is geremasterd, en dat heeft zeker wat verbeteringen in het geluid gebracht. Vooral de drums zijn een stuk beter te horen en een stuk ruis rondom de gitaren is verdwenen. Maar een remaster is geen remix (lees hier wat het verschil is), dus de verbetering in geluidskwaliteit is beperkt. Hierdoor blijft wel de knullige sfeer van het origineel intact waar ook zeker wat voor te zeggen is. Voor de geringe verbetering die hier te horen is zou ik geen twintig euro betalen, omdat je nog steeds, laten we eerlijk zijn, gewoon geen hoogstaande muziek aanschaft. Mocht je het origineel nog niet in huis hebben, is dit wel een goede reden om je Edguy verzameling compleet te maken.

Meer informatie