Winds - The Imaginary Direction Of Time

Winds - The Imaginary Direction Of Time

Label : The End Records | Archiveer onder doom metal

Yvette : Winds is zo'n band waarvan de bandleden totale muziekfreaks moeten zijn. Naast het project waar we het nu over hebben, hebben de leden allemaal hun eigen bands. In zulke situaties komt het dan ook vaak voor dat de tweede band eigelijk te weinig aandacht krijgt. Dit is zeker even het geval geweest bij Winds en dus besloten de mannen hun andere bezigheden in de ijskast te zetten en een periode helemaal aan Winds te besteden. Het resultaat is het derde album van de Noren "The Imaginary Direction Of Time”.

De nummers op dit album vallen onmiddellijk op door de rust die ze uitstralen. Ze klinken als een mix van doomy metal met klassieke muziek. De band maakt veel gebruik van violen en pianomuziek, maar ook het drum- en gitaarwerk zijn in een aangenaam, 'at ease', tempo. Bij de beschrijving van deze combinatie zullen mensen waarschijnlijk denken dat we hier met een zeer depressief klinkende band te maken hebben, maar dat is juist niet het geval. Zanger Lars Eric Si (wat een geweldige naam!) heeft een warme, vriendelijke en vooral normale stem, die hij maar zo nu en dan gebruikt, en ook de piano en riffs klinken niet zo donker als men zou verwachten. Hoewel de nummers zeer kalm zijn, zijn ze zeker niet saai. Meerdere progressieve solo's, dubbele zanglijnen en klassieke instrumenten sieren de nummers. Het is moeilijk deze band in een kader te plaatsen. Het enige wat ik me kan bedenken is de vergelijking met een Duitse band van een paar jaar geleden, Eternal Sadness, dit omdat de sfeer ongeveer overeen komt. Het wordtr mij duidelijk dat de mannen van deze band alles doen wat zij mooi vinden en vervolgens de boel combineren en daarmee een nieuwe stijl creëren. Die stijl bevalt mij wel. Hoe vaker je er naar luistert, hoe meer dingen je opvallen en dat maakt bandjes interessant.

De productie van het album had beter gekunt, maar daar kan ik niet over vallen. Het artwork en boekje zijn goed verzorgd, de mannen komen dus goed voor de dag. Winds is een bijzondere band, vooral de combinatie tussen de klassieke elementen en het technische, progressieve gitaarwerk pakken goed uit. Het loont zeker de moeite dit album eens te beluisten. Geef de nummers wat tijd, en ze worden steeds mooier. In het begin vond ik Winds nog niet zo bijzonder, maar nu heb ik deze Noren en hun muziek in mijn hart gesloten!