Lynyrd Skynyrd - Live In Atlantic City

Lynyrd Skynyrd - Live In Atlantic City

Label : V2 Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Nog maar een paar maanden geleden verscheen het geweldige overzichtsdocument ‘Collected’ van Lynyrd Skynyrd en nu worden we alweer verblijd met ‘Live In Atlantic City’, een CD (en DVD) release van een van de grootste southern rock bands ooit. Ik was afgelopen zomer in het zuiden van de Verenigde Staten en heb met eigen ogen en oren gezien hoe groot deze band nog steeds is aldaar. ‘Sweet Home Alabama’ behoort anno 2018 nog altijd tot de meest gedraaide songs op de Amerikaanse radio. En terecht! En de band heeft nog een hele vracht meer geweldige songs. Afgelopen week overleed Ed King, een van de gitaristen van de band; Ed kan zich aansluiten bij een behoorlijke rij Skynyrd muzikanten die ons reeds ontvallen zijn. Wat dat betreft is het echt een band die heel veel gevallen is en even zo vaak weer is opgestaan. Kijk maar eens naar de documentaire ‘Gone With The Wind’ (ook te zien op Netflix) en je weet waar ik het over heb.

Helaas heb ik niet de beschikking over de DVD of Blu-Ray dus moet ik het doen met de muziek van de heren. Maar geloof me, dat is geen straf. Op deze live registratie vanuit Atlantic City vinden we in eerste instantie vooral de bekende nummers terug die we allemaal al kennen. Dan heb ik het over songs als ‘Working For MCA’ en Gimme Three Steps’. Het wordt vooral interessant als er enkele gastmuzikanten opdraven. Zo horen we Hank Williams Jr. (‘Down South Jukin’), maar ook Bo Bice in een fantastische versie van ‘Gimme Back My Bullets’. Helemaal leuk wordt het wanneer 3 Doors Down mee gaat spelen. Dan horen we namelijk niet alleen de Skynyrd klassieker ‘That Smell’ maar ook de monsterhit van 3 Doors Downzelf, ‘Kryptonite’, dat na een Skynyrd-behandeling een meer dan vet nummer blijkt te zijn. De stembanden van Johnny van Zant en de gitaren van onder andere Rick Medlocke geven dat nummer de juiste southern feel. Met alle gasten wordt vervolgens afgesloten met de drie meest onvermijdelijke songs, te weten ‘Call Me The Breeze’ (jezus, wat is dat toch een vette song), ‘Sweet Home Alabama’ (heeft de status van een nationale hymne, althans voor het zuiden van de VS) en Skynyrd zelf sluit tenslotte af met een lange uitvoering van ‘Free Bird’ wat ook zorgt voor kippenvel. Een must voor de serieuze liefhebber van southern rock zoals het ooit bedoeld is.