Betzefer - Entertain Your Force Of Habit

Label : Metalville | Archiveer onder speed / thrash metal

Bart M. : Het verbaasde me na het voor de eerste keer luisteren van deze plaat dat Betzefer een Israëlische band is. Alhoewel ze daar ook voldoende woestijn hebben klinkt het nieuwste en zevende (volgens de band, maar die rekenen de EP's ook mee) album van deze rockers namelijk alsof het regelrecht van de zinderende zanden van Texas komt. Dat het album überhaupt geschreven en gespeeld is, is nog niet eens zo vanzelfsprekend, want na het vertrek van zanger Avital Tamir wilden ze er eigenlijk het bijltje bij neergooien. Gelukkig gingen ze door met Aharon Ragoza achter de microfoon en 'Entertain Your Force Of Habit' is het resultaat.

Ragoza laat horen dat hij een meer dan waardige opvolger is en zijn stem raast dan ook van hot naar her over de gehele lengte van dit album. Dat klinkt dan weer alsof ik het over een ongeleid projectiel heb maar dat is niet het geval, ik bedoel meer dat je er niet omheen kan en dat als ik het met iets moest vergelijken dat een bulldozer is die met zijn schep niet over het asfalt schraapt maar er gewoon dwars doorheen gaat en het hele wegdek je muil in schuift. Dat wat de vocalen betreft. De muziek is ook kei vet en er zijn vele labels aan op te hangen, vandaar dat ik ook goed begrijp waarom de band er liever zelf geen sticker op plakt. Zinderende groove metal a la Pantera komt wel een heel eind in de goede richting, maar Betzefer is zeker geen imitatie van die band. Het ene stevige nummer na het andere wordt er uit gespuugd en ze zijn voorzien van gemene riffs en fijn solowerk. Het album stampt lekker door en voor je het doorhebt ben je beland bij 'The Last Song In The World' en is het tijd om te concluderen dat Betzefer nog lang niet uitgespeeld is en met 'Entertain Your Force Of Habit' hun beste album tot nu toe heeft gemaakt.