Monstrosity - The Passage Of Existence

Monstrosity - The Passage Of Existence

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : We hebben lang moeten wachten op een nieuw album van Monstrosity, een band die we toch wel kunnen scharen onder de grootheden uit de Florida death metal scene. Al hun albums zijn de moeite waard. Dat we dan elf jaar hebben moeten wachten op de opvolger van ‘Spiritual Apocalypse’ (uit 2007) nemen we dan maar voor lief. Net als de twee voorgaande albums komt deze nieuwe weer bij Metal Blade uit. Dit keer is deze maatschappij verantwoordelijk voor de wereldwijde uitgave, waar de vorige twee alleen op de Europese markt uitgebracht werden.

Drummer en oerlid Lee Harrison begon in 2011 met het schrijven van nieuw materiaal. Hij speelt zelf ook een aardig deuntje gitaar en speelt sinds 2013 als gitarist en Terrorizer. Ook gitaristen Mark English en Matt Barnes schreven mee. English zit sinds 2006 in de band en maakt sinds 2016 ook deel uit van Deicide. Barnes is het jongste lid. Hij versterkte Monstrosity in 2010 en speelt ook nog in de bands Chaos Inception en Quinta Essentia. Het feit dat de heren ook de nodige andere bands hebben, kan een reden zijn dat we wat langer op deze release hebben moeten wachten. Ook bassist Michael Poggione en zanger Mike Hrubovcak hebben nog de nodige bands naast Monstrosity en daarbij zijn ze ook niet allemaal woonachtig in Florida.

De opnames vonden wel plaats in Florida. Dit keer niet in de Morrisound studio, maar op drie andere locaties. De drums werden opgenomen onder leiding van Jason Suecof in de Audiohammer Studios in Sanford. De gitaren en bas in Ascension Sound in Tampa en de zang in de Redneck Studios in Gibsonton. Dat is de studio van Obituary waar Monstrosity een goede band mee heeft. Lee Harrison hielp ze in het verleden al eens uit de brand als invalgitarist en recentelijk verving hij Donald Tardy nog op drums tijdens een aantal Europese shows. De mix werd gedaan door Mark Lewis, die er een geweldig eindproduct van gemaakt heeft. Lewis deed eerder mixwerk voor bands als Death Angel of Trivium en heeft dit jaar ook de re-issue van het Megadeth debuut ‘Killing Is My Business…And Business Is Good!’ geremixt. De twaalf songs op dit album, dat een klein uur duurt, klinken als een klok. Daarbij steken de composities voortreffelijk in elkaar. Ik kan eigenlijk geen minder nummer ontdekken. Stuk voor stuk zijn het rake klappen waarbij de leadgitaarpartijen de duidelijke smaakmakers zijn. Eigenlijk kun je ‘The Passage Of Existence’ als logisch vervolg beschouwen van ‘Spiritual Apocalypse’. En na een aantal luisterbeurten ben je snel vergeten dat Monstrosity zo’n lange tijd niets van zich heeft laten horen.