Baest - Danse Macabre

Baest - Danse Macabre

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Nee, Baest is geen rare bokkensprong om in de zoekresultaten uniek te zijn (zoals bedrijven met namen als Qreatief, of Qleaning Services), maar het is eenvoudigweg echt het Deense woord voor “beest” en “bruut”. En daarmee dus ontzettend goed gekozen. Zeker voor een death metalband met zo’n zanger, maar daarover verderop meer. De Denen gebruiken het werk van Camille St-Saënz om dit album aan op te hangen en ofschoon die klassieke compositie veel onheilspellender is, vind ik het toch een interessant uitgangspunt, wat niet verloren gaat in de muziek. Century Media heeft altijd wel een neus gehad voor bands die iets bijzonders hebben, en dat is ze dit keer gelukt met een band waarbij de beschrijving old school death metal toch het dichtst in de buurt komt.

De band gebruikt traditionele middelen voor hun sound en het leidt dan muzikaal geen enkele twijfel dat het een Scandinavische band is. Het overwegende midtempo geweld van de band maakt af en toe plaats voor de ene keer bruut geweld en dan weer sfeervolle passages en ondanks de individuele kwaliteiten, is vooral het collectief dat telt. Toch is er één persoon die er uitspringt, wat de zanger is. Menig, zo niet elke traditionele death metal band zou een grunt als deze aan boord willen hebben. Hij zingt vrij in zijn timing, behoudt wel de lijn en doet wat een echte frontman moet doen. Maar boven alles is zijn sound fantastisch. Beeldt je een diepe death grunt in, maak dat ietsje beter en dan heb je Simon Olsen. Zonder daarmee de rest tekort te doen, maar in een band heb je nu eenmaal de taak de zanger te laten schitteren.

Natuurlijk lukt het amper te verrassen met een oldschool sound, maar the devil is in the details, heel vernieuwend is het niet, maar er gebeurt zat spannends. De hele CD door, soms slim verstopt. Ondanks dat het geen hoogvlieger is, ga ik hem privé zeker nog een paar keer luisteren.