U.D.O. - Steelfactory

U.D.O. - Steelfactory

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het zal u ongetwijfeld niet zijn ontgaan dat Udo Dirkscheinder het Accept-hoofdstuk van zijn carrière aan het afsluiten is en sinds 2016 onder de naam Dirkscheiner aan het touren is geweest waar hij enkel Accept-klassiekers speelde. Het heeft allemaal iets langer mogen duren als dat de bedoeling was, maar de laatste Dirkscheinder show is volgende maand een feit. Tussen het touren door hebben Udo en zijn mannen, waaronder zoonlief, Sven, ook aan een nieuwe U.D.O.-plaat gewerkt, die zojuist is verschenen.

Met een carrière van veertig-plus jaren i het tegenwoordig een gegeven dat je bij Udo en zijn mannen altijd weet waar je aan toe bent, en dat is bij deze zestiende studioplaat, ‘Steelfactory’, niet anders. Dit is klassieke U.D.O. en heeft alles wat je van de band verwacht. Wat tevens al decennialang bekend is, is het feit dat Udo gelijkstaat aan kwaliteit en ook wat dat betreft laat ‘Steelfactory’ niks te wensen over. De dertien songs (vijftien op de gelimiteerde digipak-editie) zijn stuk voor stuk sterke, pakkende en uiteraard afwisselende en heerlijk vertrouwd-klinkende composities met alle kenmerkende Udo Dirkscheinder-componenten. Het verassingselement is nihil en regelmatig komen riffs, melodieën en zanglijnen voorbij die doen denken aan een ander nummer, maar bij welke artist met zo een lange loopbaan is dat niet het geval? De charme van Udo en co. die ze zo herkenbaar maakt alsmede het feit dat ze de gave bezitten om elke song een speciaal eigen karakter mee te geven, zorgen ervoor dat je elke keer weer verkocht raakt. Luister maar naar die typische snelheidsduivels zoals ‘Tongue Reaper’, ‘Rising High’ en ‘Eraser’, of de typische 80s rockers zoals ‘Make The Move’, ‘Hungry And Angry’, of de mysterieuze, magische oosterse sferen in ‘Raise The Game’ of ‘Keeper Of My Soul’ en de typische U.D.O. ballade ‘The Way’ en u weet meteen wat ik bedoel. En dat geldt gelukkig voor alle songs.

Het uitgebreid touren in de huidige line-up heeft duidelijk haar vruchten afgeworpen, want de band klinkt erg solide en zeer hecht, wat het algehele sfeer, kracht en intensiteit alleen maar ten goede is gekomen. Een ander uitwerking wat de Dirkscheinder-tour heeft gehad is echter ook het Accept-gehalte, die hier nog sterker aanwezig is. Nou is de lijn tussen U.D.O. en Accept altijd erg dun geweest, maar gevoels- en sfeermatig ligt het materiaal op ‘Steelfactory’, meer in het verlengde van klassieke Accept en vroege U.D.O.-albums, dan albums zoals bijvoorbeeld ’Decadent’, ’Rev-Raptor’[/ur] of ’Dominator’ en ’Mastercutor’. In veel opzichten ligt ‘Steelfactory’ veel meer in het verlengde van ’Steelhammer’. Begrijp me niet verkeerd, want dit is geenszins een herhaling van de Accept-glorie en is dit duidelijk en op en top een U.D.O.-plaat, maar u begrijpt wat ik bedoel. Niet dat het ook ene donder uitmaakt, want dit is gewoon een sterke en een erg fijne plaat die niet alleen in geen enkel Accept- en U.D.O.-verzameling mag ontbreken, maar ook een die je als heavy metal fanaat gewoon moet hebben.