Dungeon Wolf - Slavery Or Steel

Dungeon Wolf - Slavery Or Steel

Label : Iron Shield Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Soms vraag ik me af wat een platenmaatschappij bezielt om een band te signeren en/of een bepaald plaat uit te brengen. Er zijn zoveel getalenteerde bands die zelfs door underground labels geen aandacht krijgen, terwijl er heel veel troep officieel wordt uitgebracht en ook nog eens wordt gepromoot. Neem nou het Amerikaanse Dungeon Wolf die met ‘Slavery Of Steel’ haar debuut aan ons presenteert. Het trio speelt ouderwetse, epische heavy metal die geïnspireerd moet zijn door grootheden zoals Cirith Ungol, Heavy Load, Manilla Road en consoorten.

Nou wil ik Dungeon Wolf niet helemaal als troep bestempelen, want de band heeft zeker haar momenten en vooral men komt regelmatig met aardige en vrij technische riffs, maar het is het allemaal net niet. De composities zijn simpelweg matig tot slecht, de riffs zijn te doorsnee en af en toe probeert zanger/gitarist Deryck Heignum met iets unieks te komen, maar slaat de plank volledig mis en komt met een melodie of solo die gewoon vals klinkt. En dan de zang! Nou zijn er in ons wereldje een behoorlijk aantal zangers met een eigenaardige stem, maar het gros daarvan kan wél zingen en heeft een bijzondere charme die ze in de positieve zin onderscheidt. Meneer Heignum heeft dat niet. Zijn cleane stem klinkt zwak en in de hogere regionen aardig vals, en met zijn agressieve stem kan hij ook geen potten breken. Daarnaast zijn de zanglijnen niet alleen onsamenhangend en totaal niet pakkend, maar ronduit slecht. Vooral de zang, die ook nog eens erg dominant in de mix staat, maakt dit album voor mij een echte kwelling en ik heb enorme moeite moeten doen om de plaat uit te zitten. En tot slot die hoes! Serieus? Nou zijn er heel wat albumcovers die slecht en lelijk getekend zijn, maar wel een dusdanig ouderwetse charme hebben dat ze gaaf zijn, maar dit? Nee, sorry, er zijn in dit genre simpelweg enorm veel betere bands en albums om je tijd en geld hieraan te verspillen.