Manimal - Purgatorio

Manimal - Purgatorio

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Er zijn van die momenten in het leven waar je intens blij van wordt. In een niet specifieke volgorde vallen daaronder het eerste biertje op een festival als de tent staat, het bijschrijven van salaris op je rekening, een like op tinder, grindr of een vergelijkbaar ketsplatform, en een nieuwe cd van Manimal.

Het heeft me even gekost om de vorige cd ‘Trapped In The Shadows’ uit de cd speler te halen. Een soortgelijk lot schijnt ‘Purgatorio’ beschoren te zijn. Wat is Manimal nou precies? Een band uit Zweden die bestaat een stel rasmuzikanten waar je voor buigt, en heavy metal speelt op Judas Priest niveau en daar nog een moderne touch aan toe weet te voegen. ‘Black Plague’ is het eerste nummer wat we voor de kiezen krijgen, en direct valt monsterzanger Samuel Nyman op met zijn Tim Ripper Owens / Rob Halford hybride stemgeluid. Verder met het titelnummer waar wat meer melodische elementen in verwerkt zitten en het gitaarwerk subliem naar voren komt. Nyman houdt zich op dit album wat meer in wat zijn screams betreft, en dat maakt de nieuw aangeboorde melodische elementen alleen nog maar sterker. Maar gillen kan hij nog! Dat horen we op ‘Manimalized’, een Primal Fear achtig anthem. Knap ook hoe Manimal op ‘Spreading The Dread’ en ‘Denial’ lage grooves kan contrasteren met de uitstekende hoge vocalen. ‘The Fear Within’ is een noemenswaardige afsluiter, waar koortjes en een orgel de zaken grootser maken in een kraker die niet onder doet voor het beste werk van Astral Doors.

Manimal is een van de meest veelbelovende bands op heavy metal gebied van het moment, en dat is ook de grote muziekbazen op dat terrein niet ontgaan. De band heeft immers al getoerd met Orden Ogen en Firewind sinds ‘Trapped In The Shadows’ en dit nieuwe werkje gaat ongetwijfeld nog meer deuren openen. Dus ren even naar de betere platenboer en schaf een kopietje van ‘Purgatorio’ aan, and prepare to be Manimalized!