Besra - Anhedonia

Besra - Anhedonia

Label : Temple Of Torturous | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : 'Anhedonia' kent een rustig begin met de intro van 'First Dawn', waarin we langzaam het nummer worden ingeleid terwijl we toch al wat gewaarschuwd worden voor wat er komen gaat: een gitaar in de verte hier, wat zacht drumpartijen daar, en op de achtergrond een straffe wind die waait. Als dan de repeterende riffs eenmaal beginnen is het zeker dat we te maken hebben met een metalband in de trant van Neurosis of Amenra. Besra combineert het prettige en bekende geluid van sludge met dat onrustige gevoel van post metal en kent dan ook de nodige tempowisselingen. Het is een zware sound waarin de vocalen (die op verschillende manieren worden gebruikt) misschien niet gelijk op hun plek lijken te zijn, maar als je vaker luistert vermengt het zich mooi met de rest van het geluid.

De muziek die deze band maakt is geen simpele na-aperij, Besra weet waar ze mee bezig zijn: ze pakken de stijl en voegen hier eigen ingrediƫnten aan toe en zo hebben we vier duidelijk herkenbare nummers die op zich ook allemaal veel variatie kennen. Ze besprenkelen het geheel ook met hun eigen vorm van zielepijn en de muziek weet daarmee de snaren van het onderbewustzijn langzaam maar zeker te verroeren op een manier die ineens, misschien als je de plaat voor de tiende keer luistert, keihard inslaat als een heldere bliksemschicht bij een toch al grauwe en rommelende hemel.

Ja, wat zeg ik nou eigenlijk? Wat ik bedoel is dat 'Anhedonia' een bijzonder goed album is dat aardig wat hoogtepunten kent, zoals het rustige, betoverende en met windinstrument versterkte gedeelte in 'Dwell In Gloom', of de onheilspellende opbouw en krachtige omslag aan het begin van 'Pariah', een nummer waarin overigens de vocalen op een heel krachtige manier worden ingezet. Herhalend en steeds wanhopiger, net zo lang tot je het gevoel hebt dat je hersens het niet meer aankunnen...en dan stopt het allemaal net op tijd.