Superfjord - All Will Be Golden

Superfjord - All Will Be Golden

Label : Svart Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Jan-Simon : De wereld is steeds moeilijker te begrijpen. Zelfs in de muziek zijn dingen niet meer zoals je ze zou verwachten. Neem nu krautrock: ooit als tamelijk vage parapluterm bedacht voor de bijzondere rockmuziek die eind jaren zestig, begin jaren zeventig ontstond in Duitsland. Progressief, psychedelisch, avantgardistisch, experimenterend met ritme en toen nog uiterst primitieve synthesizers. Krautrock is van blijvende invloed gebleken op de hedendaagse popmuziek. Van shoegaze tot house, van britpop tot grunge – als je goed luistert is overal wel krautrock te horen. Vreemd genoeg wordt heden ten dage dit muzikale erfgoed niet in het geboorteland bewaakt, maar in minder voor de hand liggende plaatsen als Japan en Finland. In Japan vind je tegenwoordig de meest puristische krautrockbands en Finland herbergt de meer avontuurlijke tak: bands die krautrock mixen met andere stijlen. Circle en Oranssi Pazuzu zijn de grote roergangers van die stroming. Superfjord pakt het – in vergelijking met deze meer metal georiënteerde voorbeelden – iets anders aan. Vooral subtieler, met een bijna hippieachtig geluid dat op een uitermate relaxte manier Indiase raga’s en veel, heel veel percussie in de krautrock weet te mengen. Een soort van Karl-Heinz Santana eigenlijk.

‘All Will Be Golden’ is het tweede album van Superfjord en het eerste op het Finse cultlabel Svart Records, dat vooral met doommetal een reputatie heeft opgebouwd. De muziek van Superfjord kan bijna niet meer verschillen van de roots van het label. Het zestal uit Helsinki heeft in het verleden werk van zowel John Coltrane als Frank Zappa opgenomen en dat is terug te horen. Met name de geest van Zappa ten tijde van ‘Hot Rats’ is overduidelijk aanwezig in het eerste nummer, het lange ‘Cut And Paste’, hoewel ook in het vervolg van het album nog regelmatig het typerende geluid van de betreurde grootmeester van de artrock terug te horen is. Het album is eigenlijk een lange variatie op één thema, verdeeld over zes, over het algemeen lange nummers waarbij optimaal gebruik is gemaakt van de mogelijkheden van de moderne opnamestudio. Laag over laag over laag ontstaat een ongelooflijk vol geluid waarbij percussie, keyboards, blazers, gitaren en meerstemmige vocalen zorgen voor een psychedelische draaikolk waarin alle invloeden – van Zappa en Santana tot Can, Neu!, Pink Floyd, Ravi Shankar, Spiritualized en weet ik veel wat nog meer worden gemixt tot een grote oogverblindende, oorverdovende regenboogkleurige zuurstok die smaakt naar meer. Dit is muziek die waarschijnlijk het beste tot zijn recht komt met koptelefoon op in een flotation tank waarin je – in gedachten althans – kunt wegdrijven op de klanken uit het nieuwe kosmisch epicentrum Helsinki. Langs de regenboog op weg naar Sirius en Aldebaran.

‘All Will Be Golden’ is niets minder dan een geestverruimende trip. Psychedelisch in de ware betekenis van het woord. Aanbevolen voor iedereen die zich in het diepst van zijn gedachten een hippie waant of het graag drie kwartier zou willen zijn.