Gula - Gula

Gula - Gula

Label : Eigen beheer | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Gula is de naam van deze Nederlandse band, die vorig jaar hun eerste show deden en nu met een gelijknamig debuutalbum komen. Het is altijd spannend om een debuutalbum op je bord te krijgen omdat je nog echt niet weet wat je te wachten staat. Soms valt het vies tegen, vaak is het redelijk tot goed en er zijn er bij die een bijzonder goede en diepe indruk achterlaten. Die laatste categorie daar valt voor mij 'Gula' onder.

Op deze plaat worden we meegenomen op reis door zes onherbergzame, sonische landschappen die elk een mooie, veelzijdige compositie hebben. Veelzijdig als in dat er niet telkens wordt voortgeborduurd op dezelfde riff. Er zit voldoende variatie in en de stevige, soms bombastische atmosfeer wordt regelmatig verbroken door heldere, psychedelisch klinkende gitaarsolo's. De verdwaalde, soms ver weg klinkende stem van zangeres Ilja past ideaal bij de donkere atmosfeer die soms onderhuids langs gevoelige organen kruipt en hort om vervolgens naar buiten te komen en alles open te scheuren. De doom-invloeden die de band zelf noemt zijn te herkennen in bepaalde riffs, maar alles wordt net even iets spannender gemaakt door de post metal opbouw die in vrijwel elk nummer aanwezig is.

De grootse onheilspellendheid van dit album heeft wel iets weg van het geluid dat Hexvessel soms inzet, afgewisseld met meer ingetogen passages die me doen denken aan de druilerige, open plekken in grijze bossen die Thought Forms weet te creƫeren. Niks op dit album klinkt gepolijst of overgeproduceerd. Integendeel, alles is ruw en puur en soms erg chaotisch en dat is een welkome verfrissing in tijden waarin het gepeupel verwacht dat alles klinisch, duidelijk en perfect is. Juist door daar niet in mee te gaan zet Gula een eigen perfectie neer.