Pyrexia - Unholy Requiem

Pyrexia - Unholy Requiem

Label : Unique Leader | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Wat mij betreft heeft Pyrexia hun kruit al in de jaren negentig verschoten. De demo ‘Liturgy of Impurity’ (1991) en vooral het eerste album ‘Sermon Of Mockery’ (1993) zijn voor mij het beste wat deze band ooit heeft voortgebracht. In 2015 werd dit album opnieuw uitgebracht met onder andere de genoemde demo er als bonus bij. Ook de albums die de band onder de naam Catastrophic uitbracht, zijn de moeite waard. Catastrophic was eigenlijk Pyrexia met Obituary gitarist Trevor Peres erbij. Na het eerste album van Catastrophic verliet gitarist Chris Basile die band en hij richtte met andere leden Pyrexia weer op.

Ook in de post-Catastrophic periode kende de band uit New York de nodige bezettingswisselingen. Er is wel consistentie te herkennen in de samenwerking met Unique Leader Records. Sinds de millenniumwisseling is ‘Unholy Requiem’ het derde album dat via dat label uitkomt. Uiteraard heb ik aandachtig naar het acht nummers tellende album geluisterd. Met een speelduur van 25 minuten is het allemaal wel te behappen. Ik kan ook concluderen dat Pyrexia nog steeds typische New York Death Metal speelt. Hoewel de band op het tweede album uit 1997 ‘System Of The Animal’ flirtte met een meer slam-achtige stijl vinden we dat op de latere albums niet meer terug. Nu proberen ze de stijl die ze in hun begindagen speelde weer te benaderen. Een beetje á la Suffocation dus. Dat hoor je ook terug op ‘Unholy Requiem’. Maar het laat geen grote indruk achter. Het beklijft allemaal niet. De intentie is er wel, maar ik kan niet anders concluderen dat het grauwe middelmaat is. Ook de productie die door Basile zelf gedaan is, komt niet echt over. Het klinkt als een veredelde demo. In een tijd waar je echt met een topproduct moet komen om indruk te maken, laat Pyrexia dat achterwege. Doe je dat niet, dan zijn er zo tien andere bands te vinden waar je je zuurverdiende geld wel aan uit wil geven.