Grisly - The Spectral Wars

Grisly - The Spectral Wars

Label : Xtreem Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Bart M. : Het debuutalbum van Grisly is een feit en heet 'The Spectral Wars'. Een veelbelovende titel met een erg aantrekkelijke cover art. Grisly is het nieuwe project van zanger/gitarist Rogga Johansson, bassist Dennis Blomberg en drummer Henke Lundgren en heeft als voornaamste bestaansreden het brandend houden van de rotte toorts van death metal. En dat is dan ook precies wat deze heren doen.

De intro van 'Consumed From Beneath' doet wat angstaanjagend aan en heeft wel iets weg van het nummer 'Slowly We Rot', voordat het losbarst in een genadeloos death metal salvo dat ook niet meer stopt tot de laatste noten van dit album gespeeld zijn. Het eerste nummer is echter een opwarmertje, want nog voordat 'Rot To The Living' de tien seconden aantikt zijn we al omgeven door een welkome wervelwind van nog snellere gitaren waar een hele fijne vibe aan toe wordt gevoegd door het drum- en baswerk. Johansson doet daar nog zijn kenmerkende stem bij en het geluid is compleet. Geboren uit de band Paganizer is het niet vreemd dat Grisly op momenten erg bekend klinkt en ondanks dat elk nummer wel iets nieuws en verrassends bevat gebeuren er geen dingen die als vernieuwend bestempeld kunnen worden. Het gruizige, soms thrashy geluid dat deze band produceert ligt heel goed in de oren en maakt flink gebruik, zowel muzikaal als tekstueel, van de stereotypes die dit genre rijk is. En ook al ontbreekt er een bepaalde ranzige, mes-tot-op-het-bot, bizar enge atmosfeer: het werkt. Afsluiter is het titelnummer en dit was de enige juiste keuze als slot, omdat het als enige nummer, met zijn grootse en epische gevoel, duidelijk anders klinkt dan de rest en dit laat ons toch met een gevoel van afwisseling en smachtend naar meer achter.

Als je op zoek bent naar ingewikkelde en/of grensverleggende metal dan is 'The Spectral Wars' waarschijnlijk niet bijster interessant, maar als je zin hebt in een stevige bak aanstekelijke, melodieuze maar serieuze death metal dan ben je hier aan het goede adres.