Siege Of Power - Warning Blast

Siege Of Power - Warning Blast

Label : Metal Blade | Archiveer onder punk / hardcore

Pim B. : Zo rond 2013 hadden de Asphyx leden Bob Bagchus en Paul Baayens het idee om een crossover project te beginnen. Gevoed door hun haat jegens het sociaal-maatschappelijke klimaat in Nederland werd First Class Elite opgericht. Op bas rekruteerden zij Asphyx bruller Martin van Drunen en voor de vocalen stond Hans van den Brenk garant. Geïnspireerd door muziek van SOD, Carnivore, Discharge en Amebix werden de eerste songs geschreven. Vijf songs werden zelfs uitgebracht via Horror Pain Gore Death productions als een split release met Violation Wound en Dirty Mike & The Boys. Maar nadat zanger Hans stopte, verdween First Class Elite in de ijskast.

Dit zat vooral Paul Baayens dwars, want hij had flink wat songs geschreven en in zijn hoofd zaten nog meer ideeën. In 2017 belde hij Bob op en de plannen voor een doorstart werden gemaakt. Uiteraard moest er een andere naam komen die gevonden werd door het gelijknamige Napalm Death nummer 'Siege Of Power '. Voor de baspartijen vonden ze de geschikte persoon in Theo van Eekelen (o.a. ex-Hail Of Bullets). Voor de zangpartijen werd een zekere Chris Reifert (Autopsy, Violation Wound) gevonden. Deze line-up nam in totaal negentien songs op. Van het nummer ‘Mushroom Cloud Altar’ werden zelfs twee verschillende versies opgenomen. Het album ‘Warning Blast’ bevat achttien van deze songs en de twee extra tracks verschenen op de eerste single ‘The Cold Room’. Maar ook op de gelimiteerde digipack editie staan deze songs als bonus.

‘Warning Blast’ klinkt vooral erg spontaan. De band heeft niet teveel nagedacht bij het schrijven van de songs. En dat heeft zo zijn effect. Het is allemaal lekker ongecompliceerd en beukt er lekker op los. De eerde aangehaalde invloeden hoor je ook absoluut terug. Bij de eerste riff van openingsnummer ‘Conquest For What?’ doet sterk aan SOD denken. Dat betekent overigens niet dat Siege Of Power niet origineel klinkt. Ja, de invloeden zijn herkenbaar, maar de band heeft genoeg eigen input ingebracht. Zo hoor je ook voldoende death en doom metal langskomen. Ook door de vocalen van Chris Reifert, die zoals bekend prima met punk uit de voeten kan, heeft de band een eigen smoel. Verwacht overigens geen wereldschokkend album, maar gewoon een vet klinkende crossover plaat waarin hardcore, punk en metal samensmelten tot een venijnige aanklacht tegen een verrotte wereld.