Unanimated - Annihilation

Unanimated - Annihilation

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Dennis : Negen jaar na het verschijnen van hun comeback album 'In The Light Of Darkness' maakt de Zweedse cult black/death metal band hun tweede comeback middels deze nieuwe 4-track EP 'Annihilation'. Eerder dit jaar kondigde de band rondom de voormalig Dismember bassist Richard Cabeza al een doorstart aan met een drie-album deal bij Century Media en nu is er dan de eerste nieuwe muziek van heren in de vorm van deze EP, die als opwarmertje dient naar het later dit jaar te verschijnen vierde studio album. Naast oudgediende Cabeza zijn ook gitarist Johan Bohlin en zanger Micke Broberg van de originele bezetting nog in de band. Drummer Peter Stjärnvind heeft plaats moeten maken voor Unleashed drummer Anders Schultz en ook op gitaar vinden we versterking door Jonas Deroueche, die in een ver verleden gitaar speelde in Carbonized.

Unanimated verwierf hun cult status met de albums 'In The Forest of the Dreaming Dead' uit 1992 en vooral met de opvolger 'Ancient God of Evil' uit 1995, waarmee de band in één adem met melodieuze black/death metal bands als Dissection, Sacramentum, Naglfar, Vinterland en Dawn werd genoemd. In tegenstelling tot Dissection wist Unanimated nooit echt commercieel door te breken en na diverse strubbelingen in de band viel de band in 1996 uit elkaar. Het eerder genoemde comeback album 'In The Light of Darkness' uit 2009 bleek uiteindelijk een korte opleving van de band. Maar nu is er dan toch redelijk onverwacht nieuw materiaal met 'Annihilation'. Vier nieuwe nummers, waarbij dan wel gezegd moet worden dat het derde nummer 'Of Fire and Obliteration' slechts een akoestisch intermezzo betreft.

De EP opent met het furieuze 'Adversial Fire' en wat meteen opvalt is dat Unanimated nog zwartgeblakerder klinkt dan op het laatste album en dat het materiaal sowieso veel minder melodieus klinkt dan op 'Ancient God of Evil'. Ook 'From a Throne Below' en het titelnummer 'Annihilation' klinken rauw, duister en agressief, waarbij razende riffs en midtempo melodieuze stukken elkaar afwisselen. Het is als fan van de eerste twee albums wel even wennen aan het nieuwe geluid van Unanimated. Het is bij het horen van dit nieuwe materiaal niet meteen een feest van herkenning en het lijkt wel of je naar een andere band zit te luisteren. Neemt niet weg dat ik met dit materiaal ook goed uit de voeten kan, want de black/death metal van de huidige incarnatie van Unanimated is uitstekend te verteren. De melodieuze kant van Unanimated heeft plaats moeten maken voor een hardere en duistere benadering en wat dat betreft zit de band nu qua geluid ergens tussen Watain en Necrophobic. 'Annihilation' werd in Stockholm in de Chrome Studios van Fredrik Folklare (Unleashed, Firespawn) opgenomen en voorzien van gaaf cover artwork verzorgd door Alvaro Valverde dat vooral bij de vinyl versie goed uit de verf zal komen, schat ik zo.

Deze nieuwe Unanimated doet in ieder geval waar hij voor bedoeld is, spanning opbouwen naar het vierde studio album van de band, en ik ben dan ook benieuwd waar de mannen mee gaan komen dit najaar!