Stoned Jesus - Pilgrims

Stoned Jesus - Pilgrims

Label : Napalm Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Op zeven september komt het nieuwe en vierde album van Stoned Jesus uit en dat is goed nieuws! Het heet 'Pilgrims' en ik denk dat het de juiste titel is voor deze plaat, aangezien pelgrims altijd op weg zijn naar oorden ver van de plaats waar ze vandaan komen en Stoned Jesus hier ook afwijkt van hoe ze in eerste instantie begonnen zijn. Het sludgy doom-geluid van debuutplaat 'First Communion' ontwikkelde zich al door tot iets meer psychedelisch op het volgende album, om vervolgens op nummer drie een vuige mix van stevige rockers en meer stoner georiënteerde muziek tentoon te stellen.

Stoned Jesus is duidelijk niet geïnteresseerd in elke keer opnieuw hetzelfde trucje te doen en ze laten dan ook elk album een ander geluid horen met nummers die stuk voor stuk wel te herkennen zijn als die van hun. 'Pilgrims' is hier geen uitzondering op en geeft ons zeven sterke nummers in een stijl die niet onder één noemer samen te vatten valt. Het is voornamelijk desert rock maar het mengt, waar die stijl bekend om staat maar ook wat de band steevast doet, daar weer veel interessante en verschillende zaken doorheen. Het resultaat is voorzien van zo immens veel grooviness dat je voorzichtig moet zijn in de dosering. Het eerste nummer, 'Excited', schetst gelijk al de veelzijdigheid die ik probeer aan te geven en begint na een intro met een relaxte melodie waarbij je fijn achterover kunt leunen met een tevreden glimlach op je gezicht, terwijl het richting het einde van het nummer steeds gevoeliger begint te worden. Dit trekt zich door in het tweede nummer, 'Thessalia', en wordt vervolgens de rode draad door het hele album heen: dat relaxte gevoel dat gebracht wordt door de krachtige basloopjes, de hypnotiserende gitaarpartijen en het aanstekelijke stemgeluid van zanger Igor. Deze rode draad kent heftige afwijkingen, enerzijds het psychedelische in en anderzijds meer de doom-kant op en blijft constant verrassen. Wat dat betreft is de band hun progressieve grenzen wederom aan het verleggen.

Er is heel weinig aan te merken op dit album; het is Stoned Jesus op hun allerbest tot nu toe en daarom niet alleen interessant voor fans van het eerste uur maar voor een ieder die zich enigszins kan vinden in één van de bovengenoemde genres. Ik ga, na reeds een keer of twintig al, 'Pilgrims' nog een keer opzetten zodat ik nog meer nieuwe subtiliteiten kan ontdekken!