Abhorrence - Megalohydrothalassophobic

Abhorrence - Megalohydrothalassophobic

Label : Svart Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Pim B. : Vaak wordt gedacht dat Abhorrence de voorloper is van Amorphis. Dit is maar ten dele waar. Abhorrence werd in 1989 opgericht door Tomi Koivusaari. Voor die tijd maakte hij nog deel uit van de thrash metalband Violent Solution. Hierin speelde hij samen met Esa Holopainen en Jan Rechberger, waarmee hij in 1990 Amorphis oprichtte. Dat was ook het jaar waarin Abhorrence het voor gezien hield. Van de oorspronkelijke Amorphis line-up was Tomi dus de enige die aan Abhorrence gelinkt kan worden, al nam Amorphis in hun beginjaren nog wel een cover van een Abhorrence song op.

In de korte bestaansperiode nam Abhorrence de demo ‘Vulgar Necrolatry’ en een zelf-getitelde 7” single op voor Seraphic Decay Records. Die releases zijn enorm de moeite waard. Abhorrence speelde donkere Scandinavische death metal waarin je ook de nodige invloeden van Bolt Thrower en Suffocation kan ontdekken. Het Finse Svart Records bracht in 2012 de compilatie ‘Completely Vulgar’ uit waarop eerder genoemde studio opnames terug te vinden zijn aangevuld met live en rehearsal opnames. Door die release werd de band ook nieuw leven ingeblazen met vrijwel de hele originele line-up. Alleen drummer Kimmo Heikkinen ontbrak. Zijn plek werd ingenomen door Rainer Tuomikanto. Er werden wat live shows gespeeld waaronder één op het fameuze Tuska Open Air. De opnames die daar gemaakt werden verschenen in 2017 onder de titel ‘Totally Vulgar: Live at Tuska Open Air 2013’ via Svart Records. Sinds die shows werd het wat stil rond de band, maar blijkbaar zijn ze achter de schermen wel actief geweest. Want sinds 2016 maakt drummer Waltteri Väyrynen deel uit van de band. Hij speelt onder andere ook bij Paradise Lost en Vallenfyre, maar laatstgenoemde houdt het binnenkort voor gezien.

Begin 2018 maakt de band bekend dat ze nieuw materiaal hebben geschreven en dat ziet nu het licht als MCD met de titel ‘Megalohydrothalassophobic’. Deze titel refereert aan de teksten die zijn beïnvloed door het werk van H.P. Lovecraft en Timothy Morton. Best interessant om je daar eens in te verdiepen. Waar het om draait is in eerste plaats de muziek. Je kunt je vast voorstellen dat het nieuwe materiaal niet meer exact klinkt als het werk uit de eerste periode. Toen waren het composities ontsproten aan de breinen van een stel tieners. Nu zijn het volwassen mannen die al een heel leven achter zich hebben, waarin je weer door allerlei andere zaken beïnvloed bent. Naast een intro van anderhalve minuut horen we vier songs van gemiddeld zo’n vijf minuten. Het materiaal is overigens opgenomen in de Moon Unit studio van de eerder genoemde Jan Rechberger, die vandaag de dag nog steeds met Tomi in Amorphis speelt en voor de mix van deze MCD zorgde. Het geheel werd gemasterd door Jaime Gomez Arellano.

Uiteraard hoor je nog steeds het geluid van Abhorrence van weleer doorsijpelen en ook hoor ik nog steeds de invloed van Bolt Thrower terug. Ik zou dit ook als fijne death/doom willen bestempelen met relatief eenvoudige maar wel effectieve riffs. Geen ingewikkeld gedoe maar gewoon prettig in het gehoor liggende en loodzwaar klinkende death metal. De band maakt ook gebruik van de nodige effecten om de sfeer en de relatie met de teksten te versterken. Zo maken ze binnen het nummer ‘Hyperobject Beneath The Waves’ gebruik van onderwatergeluiden die ze hebben verkregen via de National Oceanic and Atmospheric Administration. Dat soort effecten heeft wat mij betreft een meerwaarde. Hoewel het een MCD betreft, ben ik wel te spreken over het resultaat. Als je geen kopie van het oude werk verwacht, dan moet je deze release zeker eens gaan beluisteren.