Alter Bridge - Live At The Royal Albert Hall Featuring The Parallax Orchestra

Label : Napalm Records | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : Alter Bridge scheert over hoge toppen! Geen wonder, want de band heeft charisma, schrijft puike songs en wanneer je ooit sympathie had voor grunge, dan zijn zij heden ten dage bijna de enigen waar je nog terecht kunt. Maar ook de reguliere rockfan stellen zij nooit teleur. Myles Kennedy heeft een stem als een klok en speelt prima gitaar, Mark Tremonti schudt de ene fraaie solo na de andere uit zijn mouw en de ritmesectie staat als een huis. Ook wij genoten al van menige show, maar wat zo’n tienduizend fans in oktober 2017 te zien kregen in de legendarische Royal Albert Hall in Londen was toch wel heel speciaal. Twee avonden na elkaar trad men daar op met het 52-koppige Parallax orkest. Er ging een jaar voorbereiding aan vooraf en toch heeft de band slechts eenmaal als generale repetitie alle songs met dat orkest doorgenomen. De muzikanten waren dan ook best nerveus, maar ze maken er iets prachtig van!

Het is slechts een jaar geleden dat de vorige live registratie uitkwam ’Live At The O2’, eveneens in Londen opgenomen, maar dit is toch nog beter, want hier is beeld bij. Uit beide shows werden 22 songs geselecteerd voor deze DVD/2CD (drie uur materiaal). Natuurlijk ontbraken de grootse hits als ‘Blackbird’, ‘Writing On The Wall’, ‘The Other Side’ en ‘The Last Hero’ niet, maar men speelde ook songs die men nog nooit eerder live gespeeld had. Daaruit willen we het prachtige ‘Words Darker Than Their Wings’ een aparte vermelding geven. Het is leuk om te vernemen dat Myles Kennedy daar eerst zijn twijfels over had. Want de muziek op de DVD wordt geregeld onderbroken voor enig documentaire materiaal over de voorbereiding dat achter de schermen opgenomen is. ‘In Loving Memory’ en ‘Fortress’ klinken prachtig met het orkest erbij! Zelfs indien je normaal niet zo tuk bent op ‘rockband met orkest’, dan ga je deze opnamen toch nog erg goed vinden, want het blijft stevig. Enkel de gevoelige songs worden nog meer pakkend. Voor de band zelf is het een mijlpaal om in de chique Royal Albert Hall te mogen concerteren en dan nog met orkest. Myles is kennelijk ontroerd telkens wanneer hij het publiek toespreekt. Hij speelt een schitterende akoestische set, bestaande uit ‘Wonderful Life’ en ‘Watch Over You’. Wie ook de show steelt is dirigent Simon Dobson. De band noemt hem schertsend ‘een echte rockster’. Het dient trouwens gezegd dat de leeftijd van de orkestleden vrij jong is. Ze zien er hip uit. Ergens krijgen we nog mee dat er een ‘future sound foundation’ opgericht is, om de jeugd te steunen wanneer ze een instrument willen leren bespelen. De show is rustig en adequaat in beeld gebracht met meerdere camera’s de belichting is bij aanvang blauw en rood, maar wint weldra aan sterkte. Er heerst een bijzonder liefdevolle sfeer tussen band en publiek. Men zingt alles woord voor woord mee en sommigen laten hun tranen de vrije loop. Ja, aan alles is gedacht bij dit totaalspektakel. Dit is dan ook een dikke aanrader voor iedereen die van stevige rock, maar ook van fijnzinnige songs houdt.