Satan - Cruel Magic

Satan - Cruel Magic

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Pim B. : Sinds Satan weer actief is sinds 2012 in de bezetting die de klassieker ‘Court In The Act’ uit 1983 opnam, heeft dit vijftal niet stil gezeten. In 2013 verscheen het prima album ’Life Sentence’ dat in 2015 opgevolgd werd door het eveneens sterke ’Atom By Atom’. En nu verschijnt album nummer drie na de wederopstanding. Dat brengt het totaal aan studio albums op vijf.

Ten opzichte van de voorgaande two albums is er niet heel erg veel veranderd. De line-up is intact en bestaat uit drummer Sean Taylor, bassist Graeme English (Skyclad), de gitaartandem Steve Ramsey (Skyclad) en Russ Tippins (Tanith) en zanger Brian Ross (Blitzkrieg). De opnames vonden weer plaats in de lokale First Avenue Studios in Newcastle upon Tyne met engineer Dave Curle en producer/mixer Dario Mollo. En het artwork werd weer verzorgd door Eliran Kantor waardoor de hoes in lijn met de vorige albums en het eerder genoemde debuut ‘Court In The Act’ ligt. Wat wel is veranderd, is het label dat ‘Cruel Magic’ uitgeeft. Dat is namelijk dit keer Metal Blade. Dat label bracht in 1984 ‘Court In The Act’ ook al uit op de Amerikaanse markt. De vorige two albums werden nog uitgebracht door Listenable. Dat Franse label bracht de klassieker ‘Court In The Act’ in 2015 opnieuw uit en die heruitgave opende de ogen van de band. In hun eigen beleving klinkt de originele opname nogal chaotisch en bevat de nodige speelfouten. Maar de energie die het album heeft, is ongekend. Daarom koos Satan bij de opnames van dit nieuwe album bewust niet voor perfectie. Je kunt met de huidige technieken alle schoonheidsfoutjes wegpoetsen, maar dat heeft ook invloed op het eindresultaat. Er werd dit keer gekozen voor eerste takes zodat het album ademt en dus leeft.

Daar zijn ze in geslaagd want ‘Cruel Magic’ is gewoon weer een heel erg goed album geworden dat naadloos aansluit op de voorgaande albums. Tien vette, energieke metal songs met hier een daar een verrassend element zoals de percussie in ‘My Prophetic Soul’. Gewoon een aanrader!