The Pineapple Thief - Dissolution

The Pineapple Thief - Dissolution

Label : KScope | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : The Pineapple Thief is weer terug met een nieuwe plaat en daar zal de gemiddelde progressieve rock liefhebber toch wel ontzettend naar uit hebben gekeken. Sinds ‘Your Wilderness’ is uitgebracht, in 2016, is er eigenlijk vrij weinig verandert, behalve dan dat Gavin Harrison (ex-Porcupine Tree) nu officieel lid is van de groep, hoewel er nog steeds live wordt gespeeld onder de naam ‘The Pineapple Thief ft. Gavin Harrison’. Vorig jaar werd er flink wat opgetreden met de band Godsticks en daarna werd er vervolgens aan nieuw materiaal gewerkt, het resultaat hiervan is het nieuwe album ‘Dissolution’.

Fans van ‘Your Wilderness’ kunnen blij zijn want het nieuwe album is een logische opvolger, hoewel ‘Dissolution’ ietsjes rustiger lijkt te zijn. Het doet mij blijven denken aan het rustigere werk van Porcupine Tree, en nu Harrison bij de band zit is het nog duidelijker aanwezig. Echter waar Steven Wilson en co nog wel eens de hard rock/metal kant opzochten blijft het bij The Pineapple Thief veel rustiger en moet de band het vooral hebben van atmosfeer en melodie. En dat doet de band goed, al jaren staat de band bekend als een betrouwbare bron van kwalitatieve progressieve rock en dat zal met ‘Dissolution’ niet anders zijn. Alle zaken waarin de band excelleerde ten tijde van ‘Your Wilderness’ zijn ook nu weer aanwezig, zeer melodieuze zang, sterke ritmische drum en basgitaar partijen, prachtige soundscapes van de keyboards, en knappe gitaar solo’s, er valt gewoon helemaal niets op aan te merken. Nee, fans van de band zullen zeker niet teleurgesteld zijn, maar hoe zit het met mensen die de band nog niet kennen? Zelf ken ik de band eigenlijk helemaal niet zo goed, de band heeft mij nooit echt kunnen pakken en ik luisterde dan liever andere bands die iets meer pit hebben. Ik denk dan ook dat ‘Dissolution’ het eerste album is van de groep waar ik écht naar heb geluisterd en, hoewel ik nog steeds vind dat The Pineapple Thief een buitengewoon talentvolle band is, ben ik niet van mening veranderd. Ik mis wat meer ballen in de muziek, vooral de zang van bandleider Bruce Soord begint mij na een paar liedjes een beetje te vervelen. Ik snap absoluut dat andere mensen hier absoluut geen last van hebben, het is echt een smaak kwestie.

De conclusie is dat The Pineapple Thief met ‘Dissolution’ wederom een kwalitatief hoogstaand album heeft afgeleverd, eentje die de fans zeker zal bekoren. Voor mij persoonlijk is het niet een album waar ik snel naar zal teruggrijpen, daarvoor vind ik het nét niet goed genoeg, of is het in ieder geval nét niet geheel naar mijn smaak. Toch zou ik het mensen, die de band niet kennen, zeker aanbevelen om het album te beluisteren, zeker als je liever de rustigere kant van het genre prefereert dan is er een grote kans dat je ‘Dissolution’ goed gaat vinden.