Kingcrow - The Persistence

Kingcrow - The Persistence

Label : Sensory | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Niet alleen DGM heeft altijd onze aandacht getrokken in de Italiaanse metalscène, ook Kingcrow, afkomstig uit Rome net zoals de jaren negentig pioniers Novembre, wist zich al kort na de eeuwwisseling in ons geheugen te griffen met albums als ‘Insider’ (2003) en ‘Timetropia’ (2006).
We hebben de band gevolgd in zijn trilogie over het leven, we dronken samen een pint op ProgPower 2011. We hebben een verleden en een bond met de band. Dat zal altijd zo blijven, zonder dat onze objectieve waarnemingen in het gedrang komen. Deze band is echter uitzonderlijk en daar willen we extra aandacht voor vragen!

Drie jaar geleden kwam ’Eidos’ uit en sindsdien heeft de band niet stilgezeten. Zo deden zij o.a. een Europese tournee met Votum in 2016, maar daarna concentreerden de gebroeders Cafolla zich op het schrijven van nieuw materiaal. Eind 2017 trotseerden zij een ledenwissel op bas. Francesco D’Errico vertrok en Riccardo Nifosi vervoegde de band. In die bezetting werd ‘The Persistence’ opgenomen in de eigen Sound Under Pressure studio, door de Cafolla broers, net als voorganger ‘Eidos’ was de mix in handen van Giampiero Ulacco en kreeg Devilnax Photoart de opdracht om gepast artwork te creëren.

Naarmate de tijd verstreek kreeg het metalen harnas van Kingcrow een meer en meer progressief tintje en heden ten dage mogen we hen rekenen tot één van de meest aangeprezen bands uit dat genre. Na de trilogie over het leven, bestaande uit ‘Phlegethon’, ‘In Crescendo’ en ‘Eidos’ was het tijd voor iets nieuws. Hoofdcomponist Diego Cafolla schreef in totale artistieke vrijheid een aantal ideeën neer, met de eerste twee songs voor ‘The Persistence’ als resultaat. ‘Everything Goes’ en ‘Devil’s Got A Picture’ zijn allerminst vrij van ambient invloeden, maar ook daar komen de Italianen mee weg. Zij vormden de blauwdruk voor een integer, meer ingetogen en diepgravend werk dat nog steeds raakvlakken met Riverside, Steven Wilson en Dream Theater vertoont. Wel durven we stellen dat de Italianen inmiddels hun voorbeelden naar de kroon steken, want de breekbare sensitieve momenten, de zang van Diego Marchesi (en diens naar het hart grijpende teksten) en de instrumentale inkleuring met virtuoos gitaarwerk van Cafolla, is inmiddels van dien aard dat we verrukt blijven luisteren. De band gaat weldra op tournee met Pain Of Salvation en Daniel Gildenlöw leverde een verrukkelijke vocale gastbijdrage in de song ‘Night’s Decending’.

Wie maar enigszins liefhebber is van progressieve rock/metal had al lang alle albums van Kingcrow in de kast moeten staan hebben, maar beginnen met topper ‘The Persistence’ is ook een optie. Wie de vinylversie aanschaft, krijgt drie bonus tracks, live opgenomen in ProgPower USA 2012 en daarvan kwam in 2015 de DVD ‘Live In Atlanta’ uit.