Dark Millennium - Where Oceans Collide

Dark Millennium - Where Oceans Collide

Label : Massacre | Archiveer onder different metal

Vera : Ook bij Dark Millennium is de doos van Pandora weer geopend. In de jaren negentig maakten zij twee albums die tegenwoordig als cult klassiekers beschouwd worden, daarna verdwenen zij in de mist der vergetelheid. In 2016 echter kwamen zij sterk terug met het album ’Midnight In The Void’ en nu, twee jaar later is er al de opvolger klaar ‘Where Oceans Collide’, ditmaal verschenen op Massacre Records.

Dark Millennium is altijd een buitenbeentje geweest. Hun duistere progressieve metal heeft zeker enige gotische randjes uit de jaren negentig, hun songs staan bol van technisch geavanceerde structuren. Met excellent gitaarwerk van Hilton Theissen (tevens producer) en Michael Burmann. De Duitse band wordt nog meer uniek door het schorre, ietwat moeizaam klinkende theatrale stemgeluid van Christian Mertens. Ook op ‘Where Oceans Collide’ levert hij een bijzonder intense performance. Het zijn duistere doomgerelateerde riffs en die schuurpapieren stem welke ons met ‘Vampire’s Empire’ inleiden in de huidige leefwereld van Dark Millennium. Het voor de video uitgekozen ‘Lovers Die’ rockt op gotische manier en is opvallend modern, zelfs met enige –core invloeden in de zang. Dat toegankelijke kan niet van elke song gezegd worden. Meestal zijn de composities van deze Duitsers grillig en onvoorspelbaar. In deze nieuwe songs genieten we van onverwachte akoestische passages en gesproken stukken (‘Insubstantial’), wanhopige serenades (‘Nights, Eternal’) of een toevoeging van klassieke piano en weelderige symfonieën (‘Flesh Is Weak’). ‘Diseases Decease’ heeft nog een vrij toegankelijk refrein, maar om te besluiten gaat de band volledig op in die eerder vermelde symfonische gelaagdheid in het bijna twaalf minuten durende ‘Across Oceans Of Souls’ dat melodieën die we al eerder op het album hoorden in een ander arrangement recycleert. Net zoals we bij de voorganger besloten, is Dark Millennium een outfit die je moeilijk kunt vergelijken met een andere band. Het theatrale is aanwezig, de progressieve wispelturigheid is paraat, maar nu en dan flirt men met tal van andere invloeden. Hier gaan de fans zeker weer een veelomvattend muzikaal avontuur tegemoet dat ze meermaals op zich moeten laten inwerken.