The Vintage Caravan - Gateways

The Vintage Caravan - Gateways

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Het heeft maar liefst drie jaar geduurd maar eindelijk is daar een nieuw album van de classic rockers van The Vintage Caravan. Het trio uit IJsland brengt met ‘Gateways’ haar vierde album uit en ook nu wordt de luisteraar verblijd met (h)eerlijke, groovende classic rock. Binnen het segment van de seventies rock is er wereldwijd een behoorlijk aanbod (van Rival Sons tot Dewolff en van Wolfmother tot Birth Of Joy) maar The Vintage Caravan heeft zich nadrukkelijk aan de top van de lijst gemeld, vooral op basis van hun constante kwaliteit.

En die kwaliteit horen we dus ook weer op ‘Gateways’. Niet alleen beheersen de drie mannen hun instrumenten; ze zijn zeker ook in staat om catchy songs te schrijven. Het album opent ijzersterk met het opzwepende ‘Set Your Sights’ en ook ‘Reflections’ maakt indruk op kant 1; een lekkere uptempo riff die wordt ondersteund door groovende bass en drumpatronen. En in de loop der jaren is de leadzang van Oskar Logi ook steeds sterker geworden. Dat hoor je bijvoorbeeld goed wanneer het tempo even wordt teruggeschroefd zoals in het sterke ‘On The Run’, met een bijzonder fraai tweede deel, waarin hij ook met de gitaar los gaat. Verder zijn ook het mysterieuze ‘Nebula’ en ‘Farewell’ (voor mij het beste nummer van het album) de moeite waard. Niet alleen de muziek ademt kwaliteit uit, ook de vormgeving van de CD (en LP) is om van te smullen: wat een prachtige hoes. The Vintage Caravan verstevigt met ‘Gateways’ haar positie in de top van de seventies rock.