Mob Rules - Beast Reborn

Mob Rules - Beast Reborn

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met een carrière van bijna tweeënhalf decennia en acht studioalbums behoort het Duitse Mob Rules inmiddels tot de veteranen van de power metal. Ik volg de band al vanaf hun debuut, ‘Savage Land’ (1999) en heb ze alleen maar beter zien worden. Mijn inziens is Mob Rules ongetwijfeld één van de beste en meest getalenteerde bands en ik blijf maar zeggen dat ze veel meer erkenning verdienen. Na het horen van hun nieuwe langspeler, ‘Beast Reborn’, kan ik dat statement alleen maar onderstrepen.

De plaat opent met een betoverende keyboardintro (tevens het titelnummer), die doet vermoeden dat de negende studioplaat waarschijnlijk weer een progressievere kant opgaat. Zodra men daarna uitbarst met het zware, stampende ‘Ghost Of A Chance’, wordt echter het tegendeel bewezen. Wat een heerlijke en ontzettende pakkende start is dit. Dit is zo’n typische song die mij er aan herinnert waarom ik ooit van power metal ben gaan houden; niet dat slap gezeur met verwijfde vocalen en lieftallige melodietjes waarvan je sonische suikerziekte krijgt, maar stevige metal met goeddoordachte, pakkende en memorabele melodieën en een magische sfeer. En dat heeft deze band altijd sterk voor de dag kunnen brengen. Maar vooral ook POWER! En dat woordje “power” heeft Mob Rules altijd erg serieus genomen, en dit is nogmaals het bewijs. Het nummer heeft mij al meteen op het puntje van mijn stoel en klinkt niet alleen vertrouwd, maar doet mij zelfs denken aan de eerste drie albums, maar tegelijkertijd erg hedendaags. Dit magnifiek begin zet al meteen de toon, maar daarna wordt het zelfs nog beter. Ook de daaropvolgende songs bewijzen dat de band over het algemeen gekozen heeft voor een stevigere en een iets traditionelere aanpak, en uiteraard hoor je mij daar niet over zeuren. Begrijp me echter niet verkeerd, want ‘Beast Reborn’ is wederom een echte Mob Rules plaat en heeft alles wat deze band al 24 jaar lang kenmerkt. Dat betekent dat de melodieuze, bombastische, progressieve en uiteraard de theatrale elementen ook hier rijkelijk aanwezig zijn.

In veel opzichten is ‘Beast Reborn’ de perfecte opvolger van ’Tales From Beyond’ en heeft dezelfde karakteristieken. Zo komen ook hier alle elementen die deze band al vanaf het begin heeft gekenmerkt samen, waardoor de plaat een ontzettend veelzijdig karakter heeft, maar desondanks geen moment verwarrend of “teveel” klinkt. De gedenkwaardigheid van het materiaal is hier echter nog hoger, waardoor de plaat over het algemeen makkelijker weg luistert dan diens voorganger. Het mooie is ook dat de muziek in eerste instantie al pakkend is, maar dankzij diens veelzijdig karakter ook telkens tot nieuwe ontdekkingen leidt waardoor de plaat niet snel verveelt en zelfs na vele luisterbeurten nog fris klinkt. Precies hetgeen we van Mob Rules gewend zijn. Dankzij de uitstekende productie komt het geheel ook nog eens erg goed tot haar recht. Zwakke momenten kent deze plaat naar mijn mening dan ook niet en het is moeilijk om enkele songs als hoogtepunten te bestempelen. Wel moet ik zeggen dat de afsluitende ballade, ‘My Sobriety Mind (For Those Who Left)’ – met vocale gastbijdrage van een dame die helaas niet genoemd wordt – mij persoonlijk minder doet. En dat heeft niks met de kwaliteiten van het nummer te maken, maar is puur een kwestie van smaak.

Al met al heeft Mob Rules wederom een uitstekend en kwalitatief hoogwaardig album afgeleverd, laat op songwriting, instrumentaal en vocaal (Klaus Dirks is in absolute topvorm en heeft een van zijn beste en sterkste prestaties neergezet) niveau nog altijd een stijgende lijn zien, en heeft de lat weer hoger gelegd. Voor de fans is dit uiteraard een must, maar ook voor de fans van symfonische power metal en bands zoals Edguy, Avantasia, Symphorce, Tad Morose en soortgelijke acts is dit een absolute aanrader.