Green Carnation - Last Day Of Darkness

Green Carnation - Last Day Of Darkness

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : ‘Light Of Day, Day Of Darkness’ van Green Carnation was zonder twijfel mijn album nummer 1 van 2001 en het staat in mijn top 3 van beste songs (en albums) aller tijden. De Noorse band - ontstaan als voorbode én als vervolg op In The Woods – leverde met een compositie van zestig minuten (!) een ongeëvenaard meesterwerk af dat mogelijk een progressieve inborst had, maar in feite alle genres in zich verenigde. Het werk werd geschreven door een destijds getormenteerde Tchort en is een eruptie van diepgaande emoties. Gevoelens eigen aan het moment nadat zijn dochtertje stierf en later zijn zoon geboren werd. Pas later vormde hij een band om zich heen. Onder de noemer Green Carnation zouden ze later nog twee uitstekende albums ‘A Blessing In Disguise’ en ’The Quiet Offspring’ uitbrengen. Concerten op ProgPower 2003 en 2005 werden door mij gekoesterd. Ook al werd daar maar een deel van de mammoetcompositie gespeeld, we waren al tevreden en beleefden onvergetelijke momenten. Helaas viel in 2007 het doek.

In 2014 vernamen we het goede nieuws dat de Noren terug gingen optreden. In 2016 werd er zelfs een tour aangekondigd – nou nou, enkele concerten – waarbij men ‘Light Of Day, Day Of Darkness’ integraal zou spelen en dat werd voor velen verlangend mijmeren in de zetel thuis. Tot nu! Prophecy Productions brengt het concert dat Green Carnation gaf in hun thuisstad Kristiansand als besluit van die tour, nu uit op DVD, CD en vinyl. Om het hele project te bekostigen werd een crowdfunding campagne georganiseerd en het is maar goed ook dat deze productie van top klasse is qua geluid, visuele aantrekkelijkheid en presentatie. De beelden geven een meerwaarde aan de klassieker!

De DVD biedt het concert (60 minuten) en een documentaire van 35 minuten waarin het ontroerende ontstaan van de song door Terje Vik Schei (Tchort) uitgelegd wordt. Je ziet beelden van de voorbereiding en de oefensessies, want dit veelgelaagde werkje moest getransformeerd worden naar een epos dat live te spelen is en overkomt als een vloeiend geheel. Het is een plezier om de documentaire te bekijken, want ook beelden van de andere concerten backstage en onder het publiek (bv. Op Roadburn) zijn er in opgenomen. Maar het is natuurlijk de live uitvoering van DE SONG welke de hoofdmoot is en ons van begin tot einde kippenvel bezorgt. De sacrale aanvang toont een theater en een zittend publiek, de band die opkomt en voorzichtig opbouwt naar de eerste crescendo met enige woeste grunts. De performance van Kjetil Nordhus is waardig en plechtig. De muzikanten spelen recht uit het hart. Er steekt zoveel nuance, zoveel wendingen, zoveel fragiliteit, maar ook zoveel kracht in de muziek dat het niet in woorden te vatten is. De zwevende keyboards, de hartverscheurende gitaarsolo’s (soms met E-bow), de verleidelijk rockende passages, de ingetogen momenten… het is allemaal KUNST. Interessant is hoe men het middenstuk weet om te bouwen tot een spannende improvisatie: eerst met een akoestisch moment met Krumins op bouzouki, gevolgd door talkbox geluiden van keyboardspeler Endre Kirkesola (die dit huzarenstuk ook produceerde), waarna men telkens terugkeert naar vertrouwde thema’s in de song. Meermaals bedacht ik dat deze song me een soortgelijke kick geeft als ‘Echoes’ van Pink Floyd. Er zitten elementen in de opbouw en sfeer die in conjunctie staan met die reuzen uit de muziekgeschiedenis. We stoppen ons pleidooi, dit moet je gewoon ondergaan, je laten meevoeren door de totaalbelevenis van geluid en emoties. Want zoals Tchort meldt: ‘Light Of Day, Day Of Darkness’ is emoties omgezet in muziek’. Dit gaat de geschiedenis in als één van de fraaiste stukken muziek die ooit gemaakt zijn! En de live uitvoering bevat nog enkele verrassingen die het zelfs nog meer beklijvend maken! ‘Last Day Of Darkness’ is een must have!!!