Lelahell - Alif

Lelahell - Alif

Label : Metal Age Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Zo’n zes jaar geleden bracht Lelahell met ‘Al Intihar’ hun eerste (demo) release uit. In 2014 volgde met ‘Al Insane… The (Re)Birth Of Abderrahmane’ de eerste langspeler, uitgebracht via Horror Pain Gore Death records. En nu is er dus ‘Alif’.

Om maar meteen naar de conclusie te springen: ‘Alif’ is met kop en schouders de sterkste release van Lelahell tot nu toe. Gedreven, intens, gevarieerd, bruut, snel. Rappe, technische death vol blastbeats, met sterke hooks, melodieën en gevarieerde zanglijnen en her en der een vleugje folklore – met name in de toonladders, maar zo nu en dan ook in de ritmen. Ook het door elkaar gebruiken van zowel Engels, Frans als Arabisch is gebleven, wat door de andere articulatie absoluut zorgt voor een onderscheidend karakter.

Zoals op de voorgangers plukt de band wat invloeden uit de gehele breedte van de metal scene, maar is het eerst en vooral een (rappe) death metal plaat. Toch hoor ik naast brute-maar-tegelijk-pakkende death ook een vleugje Melechesh en soms zelfs een (heel klein) beetje Immortal – van het latere werk dan wel. Het aantrekken van drummer Hannes Grossmann (voorheen Necrophagist, Obscura, tegenwoordig onder andere Hate Eternal, Triptykon) heeft een absolute kwaliteits impuls gegeven. De mix door de gebroeders Wiesławski (verantwoordelijk voor het mixen van Hate, Decapitated, Vader e.a.) maakt ‘Alif’ af: de mix is strak, vol en toch heel open. Warm en oldschool meets modern en strak. In feite zoals de muziek van Lelahell dat ook is. Fijn plaatje!