Runemagick - Evoked From Abysmal Sleep

Runemagick - Evoked From Abysmal Sleep

Label : Aftermath Music | Archiveer onder doom metal

Vera : Van 1998 tot 2007 was Runemagick een erg actieve doom/death metal band uit Zweden, maar daarna sukkelde de band in een lange slaap. Maar liefst tien jaar. Eind 2017 kreeg men er toch weer zin in en in eenzelfde bezetting van Nicklas Rudolfsson (zang, gitaar), bassist Emma Rudolfsson en drummer Daniel Moilanen begon men te werken aan wat ‘Evoken From Abysmal Sleep’ zou worden. Recent is ook nog gitarist Jonas Blom als permanent lid gerekruteerd. Hij speelde al enkele solo’s op het album.

De zompige doom/death metal van Runemagick klinkt massief en occult. ‘After The End They Rise Again’ is eigenlijk een instrumentaal intro waarbij de stemming gezet wordt. Laaggestemde gitaren en een grofkorrelige death grom uit de krochten der hel van Nicklas waren doorheen de trage muziek tijdens het titelnummer. De band mag dan wel uitwaakt zijn uit een diepe slaap, slepend en uitwaaierend is hun muziek, met net genoeg acceleraties om van enige groovende passages te spreken. De opvallende gitaarsolo komt van Jonas Blom, maar ook in ‘Ruins Of The Undead’ horen we veel fraaie leads. Onze favoriet is echter ‘A Rising Fume Of Returning Death’, net vanwege de zwevende gitaarsolo’s. Acht minuten lang een prachtig onwerelds klankentapijt. De volgende tracks bieden ook nog geslepen traagheid voor de doom liefhebber, maar missen toch wat herkenbaarheid, om met het duistere ‘A Shining Spirit From Beyond’ nog een extra occult sfeertje te scheppen. Een comeback die er mag zijn. Ook aanbevolen voor sludge liefhebbers.