Opus Of A Machine - Stray Fire

Opus Of A Machine - Stray Fire

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Als je een album goed vind dan kan dat op twee manieren gaan, soms vind je het album direct heel goed en soms is het een album die bij je groeit en steeds iets beter wordt. Grappig genoeg vind ik albums die groeien uiteindelijk vaak beter dan albums die ik direct goed vind, en dat is goed nieuws voor de band Opus Of A Machine, want het nieuwe album ‘Stray Fire’ is een groei-plaat. De band begon in 2013 rondom Caligula’s Horse gitarist Zachary Greensill en kwam al een jaar later met het debuutalbum ‘Simulacra’. Vervolgens werd de pauze knop ingedrukt, duidelijk ter ongenoegen van Greensill want hij besloot Caligula’s Horse te verlaten om meer tijd vrij te kunnen maken voor de andere band, een dappere beslissing gezien Caligula’s Horse een stuk bekender is. Zou de gitarist daar spijt van krijgen?

Nee, Greensill gaat denk ik geen spijt krijgen van zijn besluit om uit Caligula’s Horse te stappen want hij bewijst met ‘Stray Fire’ prima zonder die band goede muziek te kunnen maken. Toen ik het album opzette wist ik dat de twee bands eerder het podium hebben gedeeld, maar niet dat Greensill in beide bands actief is geweest. Dat was een beetje dom van mij want tijdens een interview met Caligula’s Horse eerder dit jaar heb ik de band nog gevraagd naar het vertrek van Greensill en toen werd mij dit al verteld. Het verklaard in ieder geval wel waarom ik gedurende het luisteren van het album vaak moest denken aan Caligula’s Horse. Goed, zoals gezegd is ‘Stray Fire’ een prima album, eentje die maar blijft groeien. De liedjes zijn goed geschreven, er wordt niet onnodig gegrepen naar agressieve uitbarstingen, de liedjes worden sterk opgebouwd en blijven ten alle tijden melodieus. Doordat de rustige stukken interessant zijn en er een bepaalde spanning blijft hangen verveelt het niet en mis je ook geen agressieve stukken, hoewel dit voor anderen misschien wel een struikelblok zou kunnen vormen. Voor mij is de songwriting in ieder geval helemaal top. Ook instrumentaal valt er niets op aan te merken, gitaren, drums, basgitaren, zang, keyboards, de heren weten duidelijk hoe de instrumenten werken en hoe zij daar het beste uit kunnen halen. Ook klinkt het album trouwens erg goed, dit is te danken aan de mix van Sam Vallen (gitarist bij Caligula’s Horse), het bewijs dat men gemoedelijk uit elkaar is gegaan, en Troy Glessner (Underoath).

Ik kan er verder weinig aan toevoegen, ‘Stray Fire’ is gewoon een ijzersterk album die bij elke afspeelbeurt beter wordt. Opus Of A Machine laat hier gewoon zien een serieuze band te zijn en ik verwacht dan ook dat deze groep nog veel van zich zal laten horen. Aan mij hebben ze in ieder geval een fan. Mensen die bands als Caligula’s Horse, Katatonia, en/of Porcupine Tree goed vinden zullen waarschijnlijk ook Opus Of A Machine wel de moeite waard vinden. Een dikke aanrader dus.