Korpiklaani - Kulkija

Korpiklaani - Kulkija

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Drie jaar na ’Noita’ komt Korpiklaani de studio uit met nieuw werk ‘Kulkija’ (zwerver). En wat voor één! Van bij de eerste luisterbeurt was ik zeer aangenaam verrast, want naast de gebruikelijke (h)uptempo songs over geestrijke dranken, waren er heel veel momenten waarbij weemoed de boventoon voert. Nu was dat wel al altijd het geval, maar met een album van 72 minuten lang krijg je natuurlijk veel verschillende indrukken. Samen met (een andere) producer Janne Jaksa werkten de naarstige Finnen maar liefst veertien songs uit, waarvan eentje zelfs meer dan tien minuten lengte heeft.

Het is nu wel duidelijk: Korpiklaani geldt als één van de meest authentieke en innovatieve bands in het folk metalgenre. Iemand die hen slechts kent van de feestelijke concerten, zal dit lachend ter zijde schuiven, maar Jonne Järvelä en zijn maten leggen de lat steeds hoger. Haaks op de huidige consumerende cultuur brengt Korpiklaani een album uit dat vijf kwartier duurt, meer dan ooit progressieve elementen bevat en een band toont dat stug zijn goesting doet. Is dat niet mooi? Ja hoor, de reguliere fans zullen uptempo songs als opener ‘Neito’, de single ‘Kotikonnut’ en het drinklied ‘Juomamaa’ meebrullen, maar er is meer dan dat. Korpiklaani heeft altijd melancholie hoog in het vaandel gedragen en het overkoepelende thema van de ‘band on the road’ leent zich uitstekend voor enige weemoedige momenten in de baanbrekende single ‘Harmaja’, het duistere beklijvende ‘Sillanrakentaja’ (met doomachtige riffs en kinderkoor) en het verhalende ‘Allon alla’. De band gaat zelfs de progressieve, vrij ontoegankelijke weg op met krassende viool en intensiteit in het tien minuten durende ‘Kallon malja’. Er staan genoeg uptempo feestsongs op om de reguliere fan te plezieren, maar wie open staat voor een authentieke belevenis, vind zoveel meer op ‘Kulkija’. Uw vertrouwde Korpiklaani is hier, maar ook de vernieuwende en innovatieve band sound laat hier uitgebreid van zich horen. Misschien zijn de meeste fans enkel geïnteresseerd in het partygedeelte van de band, maar dan missen ze toch een stukje cultuur met doordenkertjes, sagen en legenden dat hen er sowieso bijgeleverd wordt.