Great Leap Skyward - Map Of Broken Dreams

Label : Metalapolis Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Soms is het direct duidelijk dat je een plaat te gek vind, of dat je er helemaal niets mee kan, maar helaas is het soms wat lastiger dan dat. Zo ook bij het album ‘Map Of Broken Dreams’ van Great Leap Skyward, een band uit Australië die in de meegeleverde informatie een supergroep wordt genoemd, met leden uit Knightmare, 4 Arm, en Septerrus. De term supergroep wordt hier naar mijn mening wel erg snel gebruikt, ook als ik naar de populariteit kijk van deze bands op social media, want alleen 4 Arm lijkt een beetje succes te hebben. Maar goed, voor deze review maakt het verder niet uit, want het album wordt natuurlijk niet beter of slechter als ik weet welke muzikanten wel of niet in de band spelen. Wel leuk om te weten is dat Ermin Hamidovic (Periphery, Devin Townsend) de master voor zijn rekening heeft genomen, daar zal het dus in ieder geval niet aan liggen.

De muziek die Great Leap Skyward maakt is interessant te noemen, zelf noemen ze het ‘Progressive Cinematic Metal’ maar daar kan ik mij niet geheel in vinden. Dat er niet direct een sub-genre aan te koppelen valt dat begrijp ik wel want muzikaal is het een mengelmoesje van invloeden, zo hoor ik elementen die niet hadden misstaan op een Katatonia album, maar ook op een album van bijvoorbeeld Dimmu Borgir. Het eerste uit zich voornamelijk in de rustigere en sferische delen van de muziek, het laatste uit zich in razendsnelle dubbele bas drums en een aantal screams/grunts. Deze combinatie klinkt interessant en is tot op zekere hoogte wel vernieuwend, toch kan ik mijn aandacht er niet helemaal bijhouden. Dat licht niet aan de kwaliteiten van de muzikanten, zij leveren allen gewoon een prima prestatie en ik heb zelfs weinig op te merken over de zang, waar ik toch vaak kritisch op ben. Maar ik mis het ‘yeah’ gevoel en ik denk dat dit komt omdat ik af en toe iets cools mis in de muziek. Er zitten meer dan genoeg agressieve momenten in de liedjes maar nooit krijg ik headbang neigingen (behalve bij ‘Nuclear Winter’), misschien komt dit omdat het altijd melodieus blijft waardoor de agressieve stukken wat worden afgezwakt. Ook vind ik dat de liedjes ietwat op elkaar lijken, iets meer variatie had niet misstaan, maar wellicht is dat smaak.

Soms kan je een album rationeel goed vinden maar komt het emotioneel niet binnen, de zogezegde headbang neigingen zijn er niet en dat is voor een extreme progressieve metal band wel belangrijk. Great Leap Skyward heeft echter wel gewoon een prima album in elkaar gezet, zeker voor een debuutalbum is ’Map Of Broken Dreams’ een prima plaat en verdient het dan ook om beluisterd te worden. Ik zou progressieve metal fans, die ook van de extremere kant van het genre luisteren, het dan ook zeker aanbevelen om eens een nummer of twee van de groep te luisteren, misschien kan je je totaal niet vinden in mijn beleving.