Archemoron - Year Of The Harvester

Archemoron - Year Of The Harvester

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Berto : Archemoron bestaat al twintig jaar bijna, opgericht in 1999 en zijn ze dus volgend jaar al twee decennia bezig. Begonnen als Ancestor spelen ze misschien een beetje vals, want als je je bandnaam verandert begint de teller ook opnieuw te lopen vind ik, maar goed. De band is begonnen als thrash metal / death metal afficionados, maar hebben in de loop van de vele jaren hun sound zo aangepast dat je nu makkelijk alle bands en stromingen van de afgelopen twintig jaar kunt terug horen, met nu de nadruk op black metal.

Op ‘Year Of The Harvester’, een album dat een uur en twintig minuten duurt en dus ook verdeeld is over twee schijven, hoor je black metal, thrash metal en traditionele heavy metal en je kan er makkelijk een paar genres extra aan toevoegen. Is dat dan direct ook vervelend? Nee helemaal niet, want de songs zijn zo vloeiend geschreven dat de diverse stijlen makkelijk in elkaar overlopen. Dat het toch niet allemaal even makkelijk te verteren is, komt door de lengte van enkele songs die kan oplopen tot elf minuten. Neem dus wel even de tijd of verdeel je aandacht, want hoewel de songs nooit vervelend of saai worden, is het wel een lange zit. Vol blastbeats, breaks, flitsende solo’s en onverwachte melodieën, is dit een album geworden dat door vele fans van metal kan worden gewaardeerd. Een nummer als ‘Clash Of Denial’ is zo volgestopt met riffs en breaks en dergelijke, dat je aan het einde compleet gesloopt bent, maar wel een geheel voldaan gevoel hebt. Een goede opbouw is bij dit soort lange nummers essentieel en in alle gevallen zit dat wel snor, waardoor je alleen maar je hoed af kunt nemen voor deze Grieken die in eigen beheer dit album hebben opgenomen en uitgebracht en dus ook de machtige taak hebben dit marketing technisch in goed banen te leiden. Dat het gezien de overvloed aan invloeden geen makkelijk te pitchen album is, is duidelijk. Maar artistiek gezien is dit een carrière bepalend album geworden, geen twijfel mogelijk.