Tornado - Commitment To Excellence

Tornado - Commitment To Excellence

Label : Extreme Metal Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Het Finse Tornado, dat in 2010 in Amsterdam werd opgericht, met op zang de Amerikaanse tourmanager Superstar Joey Severance als spil, is toe aan zijn derde plaat. En als je de vorige zin een aantal malen hebt moeten lezen, is mijn opzet geslaagd. En op deze derde plaat, doen de heren het weer niet alleen. Zo zijn er gastoptredens van zeer uiteenlopende artiesten, namelijk Karl Sander (Nile), Glen Drover (solo, ex Megadeth, ex King Diamond, ex Queensrÿche), Ross Dolan (Immolation) en Adam Phillips (Pro Pain) op gitaar, ieder op hun eigen nummer, alsmede gastzanger Niko Kalliojärvi (ex-Amoral). De band heeft een aantal doelen gesteld, namelijk thrash metal maken, dusdanig dat je de nummers kan herkennen, maar ook dat de glam roots erin door blijven klinken. We gaan eens kijken of die opzet geslaagd is.

Nee!

De band laveert een tikkeltje onhandig tussen oldschool en experimenteel. Alsof de gitaristen balen dat ze niet meer van zichzelf kunnen laten zien. En ze hangen ook tussen hardcore thrash en glam metal in. Daarbij is de zang erg zwak en weliswaar nostalgisch, maar destijds had het me niet geïmponeerd, laat staan dat het met de wetenschap van wat er allemaal al geweest is nog het voordeel van de twijfel kan krijgen. Hij klinkt als Oderus Urungus die er niet zoveel zin in heeft. En laat Slayer riffs gewoon aan Slayer over. Bovenop dit is de productie niet zo heel erg modern en dat voegt enerzijds iets toe aan de bedoelingen van de band, maar tegelijkertijd zijn er al teveel bands geweest die hetzelfde kunstje met moderne middelen hebben laten zien om nog terug te grijpen op oude opnametechnieken.

Ik ben best onder de indruk van het gitaarwerk, in het bijzonder van de gastmuzikanten, maar de heren zelf kunnen er ook wat van. En wat ik ook positief vind, is dat de teksten goed te verstaan blijven. Afgezien van de incidentele grunts, dan. Maar als je meerdere stijlen tegelijk wilt toepassen, die niet noodzakelijkerwijs aan elkaar verwant zijn, en het gaat niet organisch, loop je het risico dat je beiden maar half doet. En dat is helaas wat hier gebeurt. Maar ok, ik snap wel wat hun bedoeling was en ik waardeer ook wel weer dat ze hun eigen weg volgen, van de gebaande paden af. Laat ik afsluiten met dat ik er niet aan twijfel dat als je je toch overgeeft aan de muziek, hun teksten een beetje leert en er gewoon voor gaat, dat je ongetwijfeld een fantastische avond met de band live kan hebben.