Steel Fox - Savagery

Steel Fox - Savagery

Label : STF Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Deze Braziliaanse band bestaat al meer dan twee decennia, maar voor zover ik kan zien heeft men in 2003 een demo uitgebracht en nu, vijftien jaar later, verschijnt eindelijk de eerste langspeler via het Duitse STF-Records.

Steel Fox speelt een combinatie van stevige, voornamelijk Duits-geïnspireerde speed, heavy en power metal, en dat doen ze aardig overtuigend. De band is duidelijk beïnvloed door het oude, meer speed metal-georiënteerd werk van Helloween, Gamma Ray en Blind Guardian, en ook bands zoals Sacred Steel, Stormwarrior en Iron Savior. De nummers zijn over het algemeen behoorlijk uptempo en het gaspedaal wordt aardig ingedrukt, maar de heren verliezen afwisseling en melodie zeker niet uit het oog. Alhoewel de band geen eigen gezicht heeft en soms te dicht bij hun voorbeelden in de buurt komt, zitten de songs goed in elkaar en weet men – zoals gezegd – aardig te overtuigen. Door het gebrek aan een eigen identiteit zijn de riffs soms aardig voorspelbaar, maar niettemin interessant, sterk, pakkend en bovenal op en top metal. Datzelfde geldt voor de zanglijnen, al zijn deze niet altijd even overtuigend. Dat neemt echter niet weg dat vocalist Robson Alvesmen een goede, sterke en gevarieerde stem heeft die perfect bij dit soort muziek past.

Op technisch niveau heeft men de zaken goed voor elkaar en er wordt sterk en strak gemusiceerd. Daarnaast heeft de plaat een goede sound en productie meegekregen, waardoor het geheel goed tot haar recht komt. Het hoorbaar enthousiasme waarmee het geheel wordt neergezet maakt daarnaast veel goed en luister- en headbangplezier is gegarandeerd. Al met al is ‘Savagery’ een weinig verrassende, maar zeer respectabele, ouderwetse heavy/speed metal album die de fans van het genre en van bovengenoemde bands en consoorten zeker zal aanspreken.