Omnium Gatherum - The Burning Cold

Omnium Gatherum - The Burning Cold

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Stap voor stap bouwt het Finse Omnium Gatherum zijn melodieuze death metalimperium nog verder uit. Een blitzkrieg carrière heeft er nooit in gezeten voor de sympathieke band onder de begeesterde leiding van gitarist Markus Vanhala, maar nog steeds wint de band zieltjes over heel de wereld. Deze tendens zal zich ongetwijfeld verder zetten met dit achtste studioalbum ‘The Burning Cold’, hun debuut voor Century Media en de opvolger van ’Grey Heavens’ (2016).

Meer dan ooit legt men ons het vuur aan de schenen met subliem klaterend gitaarwerk van Vanhala en Joonas Koto, de rauwe strot van Jukka Pelkonen en elf vrij compacte composities waar geen enkele fan van het genre aan kan weerstaan. In een vertrouwde productie van Teemu Aalto en Dan Swanö - maar met nieuwe drummer Tuomo Latvala - geeft Omnium Gatherum er een stevige lap op. Je proeft het spelplezier, je wordt overdonderd door neoklassieke solo’s, meestal vurig, dan weer huilend en sensitief. Mooi ingebed tussen het atmosferische ‘The Burning’ en de mysterieuze slotfase ‘Cold’ vinden we negen opzwepende songs. Van het vlotte, maar heftige ‘Gods Go First’, over het flitsend snelle ‘Refining Fire’ naar het bijzonder aanstekelijke ‘Rest In Your Heart’. We bevinden ons steeds in het walhalla der melodeath! Met uiteraard een vleugje Finse weemoed in tracks zoals ‘Be The Sky’ en het slepende ‘The Frontline’, hier scheert de band hoge toppen. Ook al wordt de muziek nog steeds aangezet met sfeervolle toetsen, toch is dit in het algemeen een harder album met meer grunts en minder cleane zang. Absolute topklasse van dit dynamische zestal dat in één adem genoemd kan worden met bands als Amorphis, Dark Tranquillity en andere coryfeeën uit de death metalscène van de jaren negentig die nu een hedendaags, maar herkenbaar geluid hanteren.