Lords Of The Trident - Shadows Of The Past

Label : Junko Johnson | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : De laatste jaren zijn er in het metalwereldje ook bands bijgekomen die alles niet zo serieus nemen. Image speelt hierbij een grote rol. Denk aan bands als Steel Panther of Alestorm als bekende exponenten. Ik maak nu voor het eerst kennis met de Amerikaanse band Lords Of The Trident. De band blijkt al tien jaar te bestaan en zeven albums te hebben uitgebracht. Dit album ‘Shadows Of The Past’ is succesvol via Kickstarter tot stand gekomen. Zoals je uit de inleiding al kan opmaken, zijn deze Lords ook een soort persiflage band. De band speelt old school heavy metal en dost zich tamelijk buitenissig uit. Zoals het hoort zijn de bandleden niet bij echte naam bekend. Ik neem niet aan dat namen als Asian Metal, Pontifex Mortis, Fang VonWrathenstein, Baron Taurean Helleshaar, Master Hercule “Herc” Schlagzeuger in hun paspoort staan. Maar hoe zit dat dan met de kwaliteit van de muziek vraag je je mogelijk af?

Eerlijk gezegd, zit dat wel goed. De nummers zitten prima in elkaar, ook al is de originaliteit wel ver te zoeken. Maar een nummer als ‘Figaro’ steekt toch wel vernuftig in elkaar. Pompeus, neigend naar kitsch, maar toch verleidelijk. Mede door de goede vocale prestaties van Fang vonWrathenstein. Muzikaal word ik op de een of andere manier aan Crimson Glory herinnerd, vooral qua gitaarwerk. Bijvoorbeeld in het vinnige, snelle ‘Brothers Of Cain’. Eén van de hoogtepunten is ‘Reapers Hourglass’ waar naar hartenlust en overtuigend de gitaarsolo’s je om de oren vliegen. Tekstueel kan alles met een knipoog worden genomen. Na wat research op de homepage van de band blijken de heren tot nu toe alleen in eigen land en Canada te hebben gespeeld. Zeker gezien de metal die de band speelt is dat verrassend. Tip, als je op de homepage bent, is om de hilarische en ellenlange biografie eens te lezen. Volgens mij zouden de Lords Of The Trident menig Europees festival van veel humor, gezelligheid en puike muziek kunnen voorzien. Vermakelijk album; muzikaal prima, grappige teksten en een lekkere productie. Het wordt tijd dat de Lords Of The Trident de Europese grond onveilig gaan maken.